Table of Contents Table of Contents
Previous Page  30 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 66 Next Page
Page Background

PELAN STRATEGIK

PENGAJIAN TINGGI NEGARA

Rajah 3.2

Akses dan Ekuiti

FAKTOR KRITIKAL KEJAYAAN

3.38 Bagi mencapai sasaran 50 peratus daripada kohort 17 – 23 tahun menjelang 2020, setiap individu diberi peluang

untuk menyertai pendidikan tertiari. Dalam tempoh ini, dianggarkan 33 peratus tenaga kerja mempunyai kelayakan

tertiari. Faktor kritikal berikut akan diberi perhatian:

• Permintaan yang mencukupi daripada kohort pasca menengah dan kumpulan sasar yang layak, bersedia

dan mahu meneruskan pengajian ke IPT.

• Pertumbuhan dalam kadar kemasukan pengajian tinggi daripada saluran lain akibat pembudayaan PSH.

• Bilangan tempat belajar yang mencukupi untuk menampung permintaan pelajar dari segi peringkat, mod,

jenis dan juga lokasi tempat belajar.

• Peningkatan saiz dana pembiayaan bagi menampung pertambahan akses pelajar IPT.

3.39 Peringkat transformasi bagi akses dan ekuiti adalah seperti dalam

Rajah 3.2

.

55

54

Fasa 4:

Melangkaui 2020

Kegemilangan dan

Kelestarian

Fasa 3: 2016-2020

Kecemerlangan

Fasa 2: 2011-2015

Peningkatan dan Pemerkasaan

Fasa 1:2007-2010

Peletakan asas

• Pelbagai laluan

kemasukan

• Pelbagai mod

pembelajaran

• Fleksibiliti kriteria kemasukan

• Penambahan bilangan

tempat di IPTA

• Peranan besar IPTS

• Dana Pembangunan

Modal Insan pengajian Tinggi

• Kelestarian PTPTN

Daya saing dan

Daya tahan Global

Transformasi

Pengajian Tinggi

Pelan Tindakan

Transformasi

Pendemokrasian dan

akses sejagat pengajian tinggi

50% kohort 17-23 tahun

menyertai pendidikan tertiari

33% tenaga kerja

berpendidikan tertiari

45% kohort 17-23 tahun

menyertai pendidikan tertiari

30% tenaga kerja

berpendidikan tertiari

40% kohort 17-23 tahun

menyertai pendidikan

tertiari

27% tenaga kerja

berpendidikan tertiari

PENUTUP

3.40 Dalam meluaskan akses, peluang dan laluan ke pendidikan tertiari boleh disertai oleh

semua lapisan masyarakat tanpa mengira gender, umur, etnik, bagi golongan miskin di

bandar dan luar bandar, bumiputera di Sabah dan Sarawak, orang Asli dan OKU. Individu

boleh mengikuti pendidikan tertiari pada setiap peringkat mengikut kelayakan dan minat

masing-masing melalui pelbagai mod pembelajaran. Ekuiti boleh ditingkatkan melalui

meritokrasi kepelbagaian dan agihan bantuan kewangan yang seimbang untuk semua

pelajar supaya mereka tidak tersisih dari arus perdana pengajian tinggi.