

PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
Rajah 3.2
Akses dan Ekuiti
FAKTOR KRITIKAL KEJAYAAN
3.38 Bagi mencapai sasaran 50 peratus daripada kohort 17 – 23 tahun menjelang 2020, setiap individu diberi peluang
untuk menyertai pendidikan tertiari. Dalam tempoh ini, dianggarkan 33 peratus tenaga kerja mempunyai kelayakan
tertiari. Faktor kritikal berikut akan diberi perhatian:
• Permintaan yang mencukupi daripada kohort pasca menengah dan kumpulan sasar yang layak, bersedia
dan mahu meneruskan pengajian ke IPT.
• Pertumbuhan dalam kadar kemasukan pengajian tinggi daripada saluran lain akibat pembudayaan PSH.
• Bilangan tempat belajar yang mencukupi untuk menampung permintaan pelajar dari segi peringkat, mod,
jenis dan juga lokasi tempat belajar.
• Peningkatan saiz dana pembiayaan bagi menampung pertambahan akses pelajar IPT.
3.39 Peringkat transformasi bagi akses dan ekuiti adalah seperti dalam
Rajah 3.2
.
55
54
Fasa 4:
Melangkaui 2020
Kegemilangan dan
Kelestarian
Fasa 3: 2016-2020
Kecemerlangan
Fasa 2: 2011-2015
Peningkatan dan Pemerkasaan
Fasa 1:2007-2010
Peletakan asas
• Pelbagai laluan
kemasukan
• Pelbagai mod
pembelajaran
• Fleksibiliti kriteria kemasukan
• Penambahan bilangan
tempat di IPTA
• Peranan besar IPTS
• Dana Pembangunan
Modal Insan pengajian Tinggi
• Kelestarian PTPTN
Daya saing dan
Daya tahan Global
Transformasi
Pengajian Tinggi
Pelan Tindakan
Transformasi
•
Pendemokrasian dan
akses sejagat pengajian tinggi
•
50% kohort 17-23 tahun
menyertai pendidikan tertiari
•
33% tenaga kerja
berpendidikan tertiari
•
45% kohort 17-23 tahun
menyertai pendidikan tertiari
•
30% tenaga kerja
berpendidikan tertiari
•
40% kohort 17-23 tahun
menyertai pendidikan
tertiari
•
27% tenaga kerja
berpendidikan tertiari
PENUTUP
3.40 Dalam meluaskan akses, peluang dan laluan ke pendidikan tertiari boleh disertai oleh
semua lapisan masyarakat tanpa mengira gender, umur, etnik, bagi golongan miskin di
bandar dan luar bandar, bumiputera di Sabah dan Sarawak, orang Asli dan OKU. Individu
boleh mengikuti pendidikan tertiari pada setiap peringkat mengikut kelayakan dan minat
masing-masing melalui pelbagai mod pembelajaran. Ekuiti boleh ditingkatkan melalui
meritokrasi kepelbagaian dan agihan bantuan kewangan yang seimbang untuk semua
pelajar supaya mereka tidak tersisih dari arus perdana pengajian tinggi.