Table of Contents Table of Contents
Previous Page  25 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 66 Next Page
Page Background

PELAN STRATEGIK

PENGAJIAN TINGGI NEGARA

3.17 Dalam era menuju ke arah negara maju menjelang tahun 2020, penekanan terhadap

bidang sains dan teknologi (S&T) amat penting melalui peningkatan penyertaan pelajar

dalam bidang S&T kepada 60 peratus berbanding dengan bidang lain sebagai asas dalam

merangka sesuatu program atau aktiviti berkaitan dengan pengajian tinggi. Hal ini

bertujuan meningkatkan bilangan saintis, penyelidik dan jurutera berbanding dengan

penduduk setara dengan negara maju yang lain.

3.18 Pada masa ni, nisbah tahap pengajian bukan ijazah dengan ijazah adalah 1.1 : 1. Nisbah ini

perlu dipertingkatkan dalam transformasi pengajian tinggi kepada 2 : 1 menjelang tahun

2020. Hal ini bertujuan melahirkan tenaga mahir dan separa mahir, dalam nisbah yang

ditentukan, mengikut keperluan negara. Bagi mencapai nisbah ini, kadar enrolmen untuk

kursus bukan ijazah perlu ditingkatkan terutamanya di politeknik,

kolej komuniti dan kolej swasta. Manakala IPTA dan IPTS bertaraf

universiti lebih tertumpu kepada program ijazah dan pascaijazah.

3.19 Namun di IPTS, kecenderungan penawaran kursus adalah

berasaskan permintaan dan kehendak pasaran serta pertimbangan

perniagaan. Secara umumnya, melainkan bagi kursus kritikal, kursus

yang ditawarkan tidak memerlukan pelaburan yang besar. Corak

semasa kursus yang ditawarkan adalah seperti dalam

Rajah 3.1

yang

menggambarkan jenis program pengajian mengikut bidang di IPTS.

Rajah 3.1

Corak Penawaran Program Mengikut Bidang di IPTS (2007)

Jadual 3.6

Enrolmen Pelajar di IPTA Mengikut Tahap Pengajian dan Gender (2006

)

Nota :

Tiada enrolmen L – Lelaki • P – Perempuan

*Tidak termasuk UMK dan UPNM yang mula mengambil pelajar pada tahun 2007

Sumber :

Kementerian PengajianTinggi, 2006

45

44

BIL IPTA

KEDOKTORAN SARJANA

DIPLOMA

PASCA

IJAZAH

SARJANA MUDA DIPLOMA

JUMLAH

L

P

L

P

L

P

L

P

L

P

L

P

JUMLAH

1

UM

689

475 2,536 3,144

6,210 11,964

9,435 15,583

25,018

2

USM

1,045 489 2,287 2,382

8,747 14,376

12,079 17,247

29,326

3

UKM

1,642 1,179 2,786 3,936 84 120 5,886 12,330

50

205

10,448 17,770

28,218

4

UPM

641

547 1,042 1,382

6,262 13,083

579

827

8,524 15,839

24,363

5

UTM

410

182 1,422 1,132

8,269

8,149 2,669 1,864 12,770 11,327

24,097

6

UUM

142

64

765

703

5,277 15,126

6,184 15,893

22,077

7

UIAM

383

305

708

957

5,293 10,169

169

162

6,553 11,593

18,146

8

UNIMAS

47

20

351

356

2,050

3,922

2,448 4,298

6,746

9

UMS

54

31

318

411

4,885

8,418

5,257 8,860

14,117

10

UPSI

33

18

328

292

3,998

9,753

4,359 10,063

14,422

11

UiTM

97

86

935 1,280 10 20 12,690 25,371 20,917 33,525 34,649 60,282

94,931

12

UDM

99

263

1,019 2,619 1,118 2,882

4,000

13

USIM

22

1

30

8

46 50

638

1,775

736

1,834

2,570

14

UMT

43

10

98

105

1,381

3,416

134

191

1,656 3,722

5,378

15

UTHM

28

6

133

343

2,327

1,998

558

388

3,046 2,735

5,781

16

UTM

23

1

52

35

2,840

1,624

531

234

3,446 1,894

5,340

17

UMP

8

1

21

7

1,648

825

467

226

2,144 1,059

3,203

18

UNIMAP

22

8

35

27

1,731

1,175

196

98

1,984 1,308

3,292

JUMLAH 5,329 3,423 13,847 16,500 140 190 80,231 143,737 27,289 40,339 126,836 204,189 331,025

15%

20%

35%

8%

3%

5%

8%

PengurusanPeniagaan

TeknologiMaklumat

Kejuruteraan

Undang-Undang&

Perkhidmatan

Sastera&SainsSosial

Sains&Perubatan

Lain-lain

Bidang Pengajian

Jumlah Keseluruhan

Program Pengajian = 756

Sumber:

Lembaga Akreditasi Negara