

PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
3.17 Dalam era menuju ke arah negara maju menjelang tahun 2020, penekanan terhadap
bidang sains dan teknologi (S&T) amat penting melalui peningkatan penyertaan pelajar
dalam bidang S&T kepada 60 peratus berbanding dengan bidang lain sebagai asas dalam
merangka sesuatu program atau aktiviti berkaitan dengan pengajian tinggi. Hal ini
bertujuan meningkatkan bilangan saintis, penyelidik dan jurutera berbanding dengan
penduduk setara dengan negara maju yang lain.
3.18 Pada masa ni, nisbah tahap pengajian bukan ijazah dengan ijazah adalah 1.1 : 1. Nisbah ini
perlu dipertingkatkan dalam transformasi pengajian tinggi kepada 2 : 1 menjelang tahun
2020. Hal ini bertujuan melahirkan tenaga mahir dan separa mahir, dalam nisbah yang
ditentukan, mengikut keperluan negara. Bagi mencapai nisbah ini, kadar enrolmen untuk
kursus bukan ijazah perlu ditingkatkan terutamanya di politeknik,
kolej komuniti dan kolej swasta. Manakala IPTA dan IPTS bertaraf
universiti lebih tertumpu kepada program ijazah dan pascaijazah.
3.19 Namun di IPTS, kecenderungan penawaran kursus adalah
berasaskan permintaan dan kehendak pasaran serta pertimbangan
perniagaan. Secara umumnya, melainkan bagi kursus kritikal, kursus
yang ditawarkan tidak memerlukan pelaburan yang besar. Corak
semasa kursus yang ditawarkan adalah seperti dalam
Rajah 3.1
yang
menggambarkan jenis program pengajian mengikut bidang di IPTS.
Rajah 3.1
Corak Penawaran Program Mengikut Bidang di IPTS (2007)
Jadual 3.6
Enrolmen Pelajar di IPTA Mengikut Tahap Pengajian dan Gender (2006
)
Nota :
Tiada enrolmen L – Lelaki • P – Perempuan
*Tidak termasuk UMK dan UPNM yang mula mengambil pelajar pada tahun 2007
Sumber :
Kementerian PengajianTinggi, 2006
45
44
BIL IPTA
KEDOKTORAN SARJANA
DIPLOMA
PASCA
IJAZAH
SARJANA MUDA DIPLOMA
JUMLAH
L
P
L
P
L
P
L
P
L
P
L
P
JUMLAH
1
UM
689
475 2,536 3,144
6,210 11,964
9,435 15,583
25,018
2
USM
1,045 489 2,287 2,382
8,747 14,376
12,079 17,247
29,326
3
UKM
1,642 1,179 2,786 3,936 84 120 5,886 12,330
50
205
10,448 17,770
28,218
4
UPM
641
547 1,042 1,382
6,262 13,083
579
827
8,524 15,839
24,363
5
UTM
410
182 1,422 1,132
8,269
8,149 2,669 1,864 12,770 11,327
24,097
6
UUM
142
64
765
703
5,277 15,126
6,184 15,893
22,077
7
UIAM
383
305
708
957
5,293 10,169
169
162
6,553 11,593
18,146
8
UNIMAS
47
20
351
356
2,050
3,922
2,448 4,298
6,746
9
UMS
54
31
318
411
4,885
8,418
5,257 8,860
14,117
10
UPSI
33
18
328
292
3,998
9,753
4,359 10,063
14,422
11
UiTM
97
86
935 1,280 10 20 12,690 25,371 20,917 33,525 34,649 60,282
94,931
12
UDM
99
263
1,019 2,619 1,118 2,882
4,000
13
USIM
22
1
30
8
46 50
638
1,775
736
1,834
2,570
14
UMT
43
10
98
105
1,381
3,416
134
191
1,656 3,722
5,378
15
UTHM
28
6
133
343
2,327
1,998
558
388
3,046 2,735
5,781
16
UTM
23
1
52
35
2,840
1,624
531
234
3,446 1,894
5,340
17
UMP
8
1
21
7
1,648
825
467
226
2,144 1,059
3,203
18
UNIMAP
22
8
35
27
1,731
1,175
196
98
1,984 1,308
3,292
JUMLAH 5,329 3,423 13,847 16,500 140 190 80,231 143,737 27,289 40,339 126,836 204,189 331,025
15%
20%
35%
8%
3%
5%
8%
PengurusanPeniagaan
TeknologiMaklumat
Kejuruteraan
Undang-Undang&
Perkhidmatan
Sastera&SainsSosial
Sains&Perubatan
Lain-lain
Bidang Pengajian
Jumlah Keseluruhan
Program Pengajian = 756
Sumber:
Lembaga Akreditasi Negara