Table of Contents Table of Contents
Previous Page  23 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 66 Next Page
Page Background

PELAN STRATEGIK

PENGAJIAN TINGGI NEGARA

Jadual 3.5

Kadar Lulusan Sekolah Menengah dan Enrolmen Pengajian Tinggi

Sumber:

Draft Report on Malaysia and the Knowledge Economy: Building a World-Class Higher Education System. February

2006.World Bank Report.

3.10 Berikutan peluasan akses pendidikan tertiari, enrolmen peringkat tertiari dijangka

meningkat kepada 40 peratus dalam tahun 2010 dan seterusnya disasarkan kepada

50 peratus dalam tahun 2020 bagi kohort penduduk 17 – 23 tahun. Bagi tahun

2006, bilangan pelajar yang menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah seramai

416,427 orang dan daripada jumlah ini seramai 314,561 pelajar ditawarkan

mengikuti pendidikan peringkat tertiari di pelbagai institusi. Sementara itu, bilangan

pelajar lepasan sekolah menengah yang memasuki IPTA dan IPTS (tidak termasuk

diploma IPTS dan politeknik) adalah seramai 121,293 pelajar iaitu 77,803 pelajar

menuntut di IPTA dan bakinya seramai 43,490 pelajar di IPTS. Hal ini bermakna kadar

lulusan sekolah menengah yang memasuki universiti adalah sebanyak 29 peratus pada

tahun 2006.

3.11 Trend perkembangan pengajian tinggi global semasa menjurus kepada masifikasi

(massification)

yang mana pencapaian enrolmen pengajian tinggi adalah sekurang-

kurangnya 50 peratus bagi kumpulan kohort yang sama bagi negara maju. Bagi Malaysia,

pencapaian enrolmen yang diunjurkan hanya boleh berlaku jika kesinambungan dan

penyelarasan antara sistem pendidikan sekolah menengah dengan pendidikan universiti

dimantapkan lagi. Pemantapan ini adalah untuk menambah bilangan kumpulan pelajar

3.07 Sementara itu, peningkatan peratus yang ketara bagi peringkat pascasiswazah adalah untuk menyokong dasar

kerajaan dalam pembangunan modal insan ke arah menambah bilangan PhD terutamanya di IPT dan institusi

penyelidikan bagi mengembangkan bidang penyelidikan serta inovasi. Pada tahun 2005, enrolmen pelajar PhD

ialah 6,882 orang. Bilangan ini akan bertambah kepada 21,680 orang pada tahun 2010 dan sasaran pada tahun 2020,

adalah seramai 55,500 orang.

Beberapa mekanisme telah dilaksanakan termasuk mewujudkan Skim Latihan

Akademik IPTA (SLAI) di bawah KPT, Fellowship Sains Negara di bawah Kementerian Sains,Teknologi dan Inovasi

(MOSTI) dan skim biasiswa/fellowship di bawah institusi penyelidikan awam, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan

pihak swasta.

3.08 Pada tahun 2005, jumlah tenaga kerja berpendidikan tertiari adalah seramai 2,258,100 orang atau 20 peratus

daripada keseluruhan tenaga kerja. Bilangan ini dijangka akan meningkat kepada 3,312,600 orang atau 27 peratus

pada tahun 2010. Seterusnya bilangan ini akan meningkat kepada 4,804,800 orang atau 33 peratus pada tahun 2020

seperti di

Jadual 3.4

.

Jadual 3.4

Jumlah Tenaga Kerja Berpendidikan Tertiari di Malaysia bagi tempoh 2005-2020

3.09 Berdasarkan data

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO)

, hanya 16 peratus

daripada lulusan sekolah menengah di Malaysia melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat pendidikan universiti

3

pada tahun 2002/03. Manakala dari segi kadar enrolmen, hanya 29 peratus daripada kohort 17–23 tahun menyertai

pengajian tinggi di pelbagai tahap dan peringkat seperti dalam

Jadual 3.5

. Secara relatif, peratusan ini adalah jauh lebih

rendah berbanding dengan purata 51 peratus di negara-negara OECD

(Organisation for Economic Co-operation and

Development)

, 46 peratus di Singapura dan 38 peratus di Thailand.

41

40

Tahun

Jumlah penduduk

(‘ 000)

Jumlah

Tenaga kerja

(‘ 000)

Jumlah

pendidikan

tertiari (‘ 000)

Peratus

2005

26,748.3

11,290.5

2,258.1

20

2010

28,959.6

12,406.8

3,312.6

27

2015

31,786.1

13,447.5

3,991.7

30

2020

34,751.7

14,560.1

4,804.8

33

Sumber:

Unit Perancang Ekonomi

Tahun

Kadar Enrolmen Kasar dalam

Pengajian Tinggi 2002 (%)

3

India

20

12

China

18

16

Malaysia

16

29

Filipina

60

30

Thailand

29

38

Singapura

58

46

OECD (Purata)

37

51

Ireland

85

52

Korea Selatan

61

85

Finland

87

88

Kadar Lulusan Sekolah

Menengah yang memasuki

universiti 2002-03

2

3

UNESCO.(2005) from Global Education Digest 2005.Montreal :UNESCO – UIS.

4

UNESCO.(2005) from Global Education Digest 2005.Montreal :UNESCO – UIS.

5

UNESCO.(2003)World Education Indicators :Financing Education 2003.Retrieved 5 September 2005 from

http://devdata.worldbank.org/edstats/td12-2.asp.