

PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
Jadual 3.5
Kadar Lulusan Sekolah Menengah dan Enrolmen Pengajian Tinggi
Sumber:
Draft Report on Malaysia and the Knowledge Economy: Building a World-Class Higher Education System. February
2006.World Bank Report.
3.10 Berikutan peluasan akses pendidikan tertiari, enrolmen peringkat tertiari dijangka
meningkat kepada 40 peratus dalam tahun 2010 dan seterusnya disasarkan kepada
50 peratus dalam tahun 2020 bagi kohort penduduk 17 – 23 tahun. Bagi tahun
2006, bilangan pelajar yang menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah seramai
416,427 orang dan daripada jumlah ini seramai 314,561 pelajar ditawarkan
mengikuti pendidikan peringkat tertiari di pelbagai institusi. Sementara itu, bilangan
pelajar lepasan sekolah menengah yang memasuki IPTA dan IPTS (tidak termasuk
diploma IPTS dan politeknik) adalah seramai 121,293 pelajar iaitu 77,803 pelajar
menuntut di IPTA dan bakinya seramai 43,490 pelajar di IPTS. Hal ini bermakna kadar
lulusan sekolah menengah yang memasuki universiti adalah sebanyak 29 peratus pada
tahun 2006.
3.11 Trend perkembangan pengajian tinggi global semasa menjurus kepada masifikasi
(massification)
yang mana pencapaian enrolmen pengajian tinggi adalah sekurang-
kurangnya 50 peratus bagi kumpulan kohort yang sama bagi negara maju. Bagi Malaysia,
pencapaian enrolmen yang diunjurkan hanya boleh berlaku jika kesinambungan dan
penyelarasan antara sistem pendidikan sekolah menengah dengan pendidikan universiti
dimantapkan lagi. Pemantapan ini adalah untuk menambah bilangan kumpulan pelajar
3.07 Sementara itu, peningkatan peratus yang ketara bagi peringkat pascasiswazah adalah untuk menyokong dasar
kerajaan dalam pembangunan modal insan ke arah menambah bilangan PhD terutamanya di IPT dan institusi
penyelidikan bagi mengembangkan bidang penyelidikan serta inovasi. Pada tahun 2005, enrolmen pelajar PhD
ialah 6,882 orang. Bilangan ini akan bertambah kepada 21,680 orang pada tahun 2010 dan sasaran pada tahun 2020,
adalah seramai 55,500 orang.
Beberapa mekanisme telah dilaksanakan termasuk mewujudkan Skim Latihan
Akademik IPTA (SLAI) di bawah KPT, Fellowship Sains Negara di bawah Kementerian Sains,Teknologi dan Inovasi
(MOSTI) dan skim biasiswa/fellowship di bawah institusi penyelidikan awam, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan
pihak swasta.
3.08 Pada tahun 2005, jumlah tenaga kerja berpendidikan tertiari adalah seramai 2,258,100 orang atau 20 peratus
daripada keseluruhan tenaga kerja. Bilangan ini dijangka akan meningkat kepada 3,312,600 orang atau 27 peratus
pada tahun 2010. Seterusnya bilangan ini akan meningkat kepada 4,804,800 orang atau 33 peratus pada tahun 2020
seperti di
Jadual 3.4
.
Jadual 3.4
Jumlah Tenaga Kerja Berpendidikan Tertiari di Malaysia bagi tempoh 2005-2020
3.09 Berdasarkan data
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO)
, hanya 16 peratus
daripada lulusan sekolah menengah di Malaysia melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat pendidikan universiti
3
pada tahun 2002/03. Manakala dari segi kadar enrolmen, hanya 29 peratus daripada kohort 17–23 tahun menyertai
pengajian tinggi di pelbagai tahap dan peringkat seperti dalam
Jadual 3.5
. Secara relatif, peratusan ini adalah jauh lebih
rendah berbanding dengan purata 51 peratus di negara-negara OECD
(Organisation for Economic Co-operation and
Development)
, 46 peratus di Singapura dan 38 peratus di Thailand.
41
40
Tahun
Jumlah penduduk
(‘ 000)
Jumlah
Tenaga kerja
(‘ 000)
Jumlah
pendidikan
tertiari (‘ 000)
Peratus
2005
26,748.3
11,290.5
2,258.1
20
2010
28,959.6
12,406.8
3,312.6
27
2015
31,786.1
13,447.5
3,991.7
30
2020
34,751.7
14,560.1
4,804.8
33
Sumber:
Unit Perancang Ekonomi
Tahun
Kadar Enrolmen Kasar dalam
Pengajian Tinggi 2002 (%)
3
India
20
12
China
18
16
Malaysia
16
29
Filipina
60
30
Thailand
29
38
Singapura
58
46
OECD (Purata)
37
51
Ireland
85
52
Korea Selatan
61
85
Finland
87
88
Kadar Lulusan Sekolah
Menengah yang memasuki
universiti 2002-03
2
3
UNESCO.(2005) from Global Education Digest 2005.Montreal :UNESCO – UIS.
4
UNESCO.(2005) from Global Education Digest 2005.Montreal :UNESCO – UIS.
5
UNESCO.(2003)World Education Indicators :Financing Education 2003.Retrieved 5 September 2005 from
http://devdata.worldbank.org/edstats/td12-2.asp.