

PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
3.15 Transformasi yang berkesan perlu memastikan tidak ada pelajar yang layak tetapi
terpinggir dari arus perdana pengajian tinggi. Hal ini bermakna tidak wujud jurang kelas
sosial, perbezaan gender, umur, etnik dan seumpamanya. Dalam perancangan
transformasi, golongan tertentu seperti golongan miskin di bandar dan luar bandar,
bumiputera di Sabah dan Sarawak, orang Asli dan OKU perlu terus dibantu bagi
membolehkan mereka menyertai pendidikan tertiari untuk kemajuan diri dan
meningkatkan taraf hidup masing-masing serta menyumbang kepada kemajuan negara.
3.16 Seperti fenomena di negara lain, pola enrolmen pelajar pengajian tinggi di Malaysia juga
menunjukkan bilangan pelajar perempuan melebihi bilangan pelajar lelaki. Pada tahun
2006, daripada jumlah enrolmen pelajar seramai 331,025 di IPTA, terdapat 204,189 atau
62 peratus pelajar perempuan. Perbezaan ini ketara di peringkat
diploma, iaitu 58 peratus dan di peringkat sarjana muda iaitu 64
peratus. Ini adalah disebabkan oleh sistem pengambilan pelajar ke
IPTA berdasarkan meritokrasi tanpa mengira gender. Manakala
bilangan pelajar lelaki adalah lebih ramai berbanding dengan pelajar
perempuan di peringkat ijazah kedoktoran (PhD) iaitu 61 peratus.
Pada peringkat ini, kebanyakan pelajar perempuan telah mempunyai
kerjaya dan berkeluarga.
Jadual 3.6
menunjukkan perbandingan
bilangan pelajar perempuan dengan pelajar lelaki di IPTA pada sesi
kemasukan 2005/2006.
yang lebih cemerlang dalam akademik dan kokurikulum serta bermotivasi tinggi memasuki IPT. Dalam usaha menarik
lebih ramai pelajar cemerlang melanjutkan pengajian di IPT tempatan dan pada masa yang sama, mengurangkan
penghantaran pelajar cemerlang ke luar negara, biasiswa berprestij akan disediakan supaya pelajar berkenaan dapat
menaikkan reputasi IPT negara.
3.12 Bagi meningkatkan akses, sistem pengajian tinggi perlu memberikan peluang kedua kepada pelajar yang berkelayakan
untuk menyertai pendidikan tertiari melalui laluan alternatif. Laluan alternatif ini akan meningkatkan secara langsung
peratusan tenaga kerja negara yang berpendidikan tinggi dan mahir. Dalam konteks ini, PSH merupakan salah satu
akses kepada pengajian tinggi yang membuka peluang kepada individu meningkatkan taraf pendidikan dan kemajuan
diri. Pengiktirafan pembelajaran sebelumnya
(recognition of prior learning)
6
turut memberikan peluang yang lebih luas
kepada individu untuk meneruskan pendidikan tertiari. Justeru, kerjasama semua pihak yang terlibat membekalkan
pendidikan pascamenengah diperlukan. Pada masa kini, beberapa saluran dan kaedah kemasukan telah
diperkenalkan. Sebagai contoh, kemasukan terbuka telah diamalkan seperti program sepenuh masa, separuh masa
dan jarak jauh.
3.13 Insentif yang sesuai wajar dipertimbangkan kepada institusi yang menerima dasar pendemokrasian pengajian tinggi
dan mempunyai mekanisme untuk menyediakan peluang penyertaan yang lebih luas kepada golongan miskin bandar
dan luar bandar, bumiputera di Sabah dan Sarawak, orang Asli dan orang kurang upaya (OKU). Pada masa ini,
golongan tersebut dalam keseluruhan enrolmen di peringkat pengajian tinggi masih rendah dan perlu
dipertingkatkan.
Ekuiti di institusi pengajian tinggi
3.14 Selain akses, ekuiti juga penting dan perlu diberi perhatian dalam perancangan sesuatu dasar mengenai pengajian
tinggi. Ekuiti melalui pendidikan dapat dicapai dengan menyediakan infrastruktur dan input yang berkualiti kepada
setiap institusi pengajian tinggi dalam melaksanakan aktiviti kurikulum dan kokurikulum. Penyediaan infrastruktur yang
mencukupi, baik nyata dan tidak nyata, perlu dibekalkan kepada institusi tanpa mengira tempat, wilayah, kawasan dan
daerah ia berada. Pengagihan infrastruktur secara saksama penting dalam konteks penyediaan pengajaran dan
pembelajaran kepada individu supaya tidak ada perbezaan yang ketara antara satu institusi dan institusi yang lain. Di
samping itu, input yang berkualiti termasuk penyediaan tenaga akademik yang berkelayakan, peruntukan kewangan,
alat bantu mengajar serta perkhidmatan sokongan, perlu diagihkan secara saksama untuk memastikan jurang ekuiti
antara institusi awam dapat dirapatkan.
43
42
6
Pensetaraan pengalaman kerjaya dalam konteks jam kredit untuk tujuan kelayakan masuk program kursus dan pertimbangan pengecualian jam kredit