Table of Contents Table of Contents
Previous Page  26 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 66 Next Page
Page Background

PELAN STRATEGIK

PENGAJIAN TINGGI NEGARA

Jadual 3.7

Bilangan Peminjam dan Amaun Pinjaman PTPTN (1997-2006)

Sumber:

PerbadananTabung PendidikanTinggi Nasional (PTPTN)

3.25 Dalam tempoh RMKe-9, kerajaan telah meluluskan peruntukan dana pinjaman sebanyak

RM19.83 bilion kepada PTPTN. Daripada jumlah ini, sebanyak RM2.2 bilion telah diagihkan

kepada para pelajar dan baki sebanyak RM17.63 bilion akan dikeluarkan secara berperingkat.

Keperluan dana pinjaman bagi RMKe-10 dan RMKe-11 adalah sebanyak RM38.85 bilion dan

RM71.40 bilion masing-masing. Sehingga kini, KWSP merupakan institusi pembiayaan

pinjaman terbesar kepada PTPTN. Memandangkan kadar pinjaman yang dikenakan oleh

PTPTN kepada pelajar lebih rendah daripada kadar pinjamannya daripada KWSP, maka

kerajaan perlu menyediakan subsidi pengajian tinggi dalam bentuk bayaran perbezaan kadar

pinjaman. Peruntukan kerajaan bagi maksud ini yang disediakan melalui PTPTN dianggarkan

sebanyak RM3.36 bilion bagi RMKe-9, RM9.68 bilion bagi RMKe-10 dan RM16.12 bilion bagi

RMKe-11 seperti

Jadual 3.8

.

3.20 Memandangkan peranan IPTS semakin meningkat berikutan penambahan penduduk dan enrolmen pelajar, maka

insentif yang sesuai perlu terus dipertimbangkan oleh kerajaan. Insentif ini penting untuk mewujudkan persekitaran

yang kondusif bagi membolehkan IPTS berperanan seperti yang diharapkan secara berdaya maju. Di samping itu,

bentuk insentif yang sesuai wajar dipertimbangkan bagi menggalakkan IPTS beroperasi di luar bandar.

Pembiayaan pelajar

3.21 Peningkatan enrolmen pelajar memerlukan pembiayaan secara lestari. Justeru, penelitian semula kaedah pembiayaan

pelajar di IPT, penambahan saiz dana, pembiayaan dari pelbagai sumber dan pemberian insentif kepada sektor swasta

yang terlibat dalam program pembiayaan ini perlu dilakukan. Dalam menyediakan pembiayaan untuk pengajian tinggi,

pelbagai cabaran telah ditempuhi. Antaranya, ialah cabaran menangani isu yang berkaitan dengan peruntukan dana

pinjaman pendidikan yang begitu besar dan sentiasa meningkat, kutipan bayaran balik yang rendah dan bebanan

subsidi kerajaan.

3.22 Untuk menjamin akses kepada pendidikan tertiari, penyaluran bantuan kewangan perlu diteruskan. Pembiayaan

pelajar disediakan oleh pelbagai organisasi seperti Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Majlis Amanah Rakyat

(MARA),YayasanTunku Abdul Rahman (YTAR), Petronas,Telekom Malaysia,Tenaga Nasional dan Khazanah Nasional

sertaYayasan/Kerajaan Negeri. Pada tahun 2005,Tabung Pinjaman Pelajaran telah dipindahkan daripada Kementerian

Pelajaran kepada Kementerian PengajianTinggi bagi membiayai pelajar-pelajar di peringkat sijil di politeknik dan kolej

komuniti. Di samping itu, bantuan kewangan juga diteruskan kepada pelajar-pelajar yang mengikuti program asasi di

IPTA seperti di UM, UIAM, UiTM, UPM dan USIM. Namun, PerbadananTabung PendidikanTinggi Nasional (PTPTN)

merupakan sumber pembiayaan terbesar bagi pelajar memasuki IPT.

3.23 Bilangan biasiswa berprestij yang disediakan oleh YTAR akan diperluas daripada 20 pelajar kepada 100 pelajar

cemerlang dalam pelbagai bidang pengajian. Selain daripada itu, beberapa skim baru biasiswa yang lebih menarik akan

dipertimbangkan. Ini termasuk skim biasiswa untuk menggalakkan pelajar cemerlang mengikuti pengajian dalam

negara dan penghantaran pelajar-pelajar ke luar negara oleh agensi tajaan kerajaan dikurangkan. Di samping itu,

langkah ini dapat mewujudkan imej kualiti IPT negara yang lebih menyerlah.

3.24 Seiring dengan pertambahan bilangan enrolmen pelajar ke IPT, bilangan peminjam PTPTN juga semakin meningkat.

Pada tahun 1997, semasa PTPTN ditubuhkan, bilangan peminjam adalah seramai 11,279 orang dengan jumlah

pinjaman sebanyak RM 206.24 juta. Bilangan peminjam semakin bertambah pada setiap tahun di mana pada tahun

2006, seramai 130,323 pelajar telah mengambil pinjaman daripada PTPTN dengan amaun sebanyak RM2.729 bilion.

Sehingga kini, PTPTN telah diperuntukkan sejumlah RM19 bilion sementara jumlah kumulatif pinjaman yang telah

dikeluarkan melebihi RM13 bilion.

Jadual 3.7

menunjukkan bilangan pelajar yang mengambil pinjaman PTPTN di IPTA

dan IPTS dari tahun 1997 hingga 2006.

47

46

Tahun

IPTA

IPTS

Jumlah Keseluruhan

Bilangan

Peminjam

Amaun

Pinjaman

(RM’000)

Bilangan

Peminjam

Amaun

Pinjaman

(RM’000)

Bilangan

Peminjam

Amaun

Pinjaman

(RM’000)

1997

11,121

200,579

158

5,662

11,279

206,241

1998

16,569

313,722

654

26,213

17,223

339,935

1999

79,525

1,431,310

5,904

300,886

85,429

1,732,196

2000

78,606

1,427,129

7,835

287,684

86,441

1,714,813

2001

78,507

1,388,271

20,433

558,672

98,940

1,946,943

2002

82,797

1,496,750

15,057

353,589

97,854

1,850,339

2003

86,114

1,351,219

22,540

409,298

108,654 1,760,517

2004

88,500

1,557,136

29,614

675,423

118,114 2,232,559

2005

98,036

1,565,332

44,169

1,163,808

142,205 2,729,140

2006

98,845

1,733,182

31,478

1,025,865

130,323 2,759,047

Jumlah

718,620

12,464,630

177,842

4,807,099

896,462 17,271,729