Table of Contents Table of Contents
Previous Page  32 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 66 Next Page
Page Background

PELAN STRATEGIK

PENGAJIAN TINGGI NEGARA

4.03 Sebagai usaha tambahan untuk mewujudkan pengajian tinggi yang berkualiti, kerajaan

telah mula melaksanakan Kerangka Kelayakan Malaysia

(Malaysian Qualification

Framework)

pada akhir tahun 2007. Selaras dengan peranannya sebagai tempat rujukan

kualiti pengajian tinggi, MQF memberikan penekanan kepada pendidikan berlandaskan

hasil pembelajaran

(Kotak 4.1)

. Di samping memberikan jaminan kualiti, ciri utama MQF

membolehkan mobiliti pelajar daripada satu program pendidikan kepada program

pendidikan yang lain melalui pemindahan dan penyetaraan kredit. Pelaksanaan MQF akan

memudahkan pengiktirafan kursus di peringkat antarabangsa. Oleh itu, para pelajar yang

dihasilkan akan diterima secara lebih meluas bukan sahaja di dalam negara tetapi juga di

luar negara. Dengan demikian, pelaksanaan MQF mampu menghasilkan modal insan yang

kompetitif.

4.04 Bagi melaksanakan MQF, kerajaan akan menubuhkan

Malaysian Qualifications Agency

(MQA)

bagi menggantikan Lembaga Akreditasi Negara (LAN). MQF akan menjadi

landasan sistem jaminan kualiti pengajian tinggi dan tanda rujukan kriteria dan standard

program pengajian. Oleh itu, MQF akan menyatukan dan menghubungkaitkan semua

pembekal pasca sekolah berteraskan prinsip, kriteria dan standard yang telah dipersetujui

di peringkat kebangsaan dan ditanda aras dengan amalan antarabangsa. MQF akan

MENAMBAH BAIK KUALITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

PENDAHULUAN

4.01 Institusi pengajian tinggi yang mempunyai kepimpinan yang berkesan, tenaga pengajar yang berilmu tinggi dan

profesional, kemudahan pengajaran dan pembelajaran, pelajar yang berkualiti dan kurikulum yang relevan akan lebih

berdaya saing dalam menghadapi persaingan global. Kejayaan ini dapat diukur dari segi kemampuan sistem pengajian

tinggi negara untuk menghasilkan graduan berkualiti selaras dengan aspirasi dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan,

keboleh pasaran mengikut permintaan industri, keupayaan mencipta kejayaan dalam bidang keusahawanan dan

kemampuan graduan memberikan sumbangan kepada masyarakat. Kepimpinan yang berkesan bagi menerajui

institusi pengajian tinggi penting untuk memastikan pelaksanaan dan pencapaian objektif strategik institusi berkenaan

tercapai. Tenaga pengajar yang berilmu tinggi dan berwibawa mampu mendidik dan melahirkan pelajar yang

berkualiti. Teras strategik ini mempunyai matlamat untuk memastikan semua pelajar pengajian tinggi mendapat

manfaat daripada pengalaman pembelajaran yang berkualiti sejajar dengan keperluan individu, ekonomi dan

masyarakat. Menjelang tahun 2020, disasarkan 100,000 penduduk negara mempunyai kelayakan PhD atau setaraf.

Di samping itu, penggunaan Bahasa Inggeris dalam program pengajian di IPTA akan dipergiatkan lagi.

STATUS SEMASA

Menambah baik kurikulum

4.02 IPT sentiasa berusaha supaya kurikulum yang disediakan berkualiti tinggi dan dapat memenuhi aspirasi negara.

Semakan kurikulum dibuat dengan mengambil kira pandangan ahli-ahli akademik, pakar dari industri dan pihak

swasta, pegawai kerajaan dan badan bukan kerajaan (NGO) pada setiap dua hingga tiga tahun berdasarkan

keperluan bidang pengajian. Melalui Majlis Dekan IPTA, interaksi secara berkala diadakan dengan pihak industri dan

pihak berkepentingan (stakeholders). Sehingga kini, beberapa sesi pertemuan yang diterajui oleh KPT dengan pihak

industri dalam bidang ICT (dengan kerjasama Perbadanan Pembangunan Multimedia, MDeC), perbankan dan

insurans (dengan kerjasama Bank Negara Malaysia), pengurusan (dengan syarikat berkaitan kerajaan, GLC) dan

media massa (dengan kerjasama BERNAMA) dan perkhidmatan kerajaan (dengan kerjasama Suruhanjaya

Perkhidmatan Awam) telah diadakan dan berjaya memberi impak yang berkesan kepada semua pihak yang

berkepentingan.

59

58

Kotak 4.1

Hasil Pembelajaran dalam Kerangka Kelayakan Malaysia

1. Penguasaan bidang ilmu dan dapat mengamalkannya.

2. Kemahiran praktikal atau psikomotor.

3. Penguasaan keupayaan kognitif dan kaedah saintifik dalam pemikiran,

menyelesai masalah dan membuat keputusan secara autonomi dan

beretika.

4. Kemahiran komunikasi dalam bahasa Malaysia dan sekurang-

kurangnya satu bahasa global, kebolehan memimpin dan kerja

berpasukan.

5. Kemahiran menggunakan teknologi dan mengurus maklumat.

6. Penguasaan kemahiran dan sikap untuk pembelajaran sepanjang

hayat.

7. Keperibadian etika, nilai dan profesionalisme.

8. Kebertanggungjawaban sosial dan akauntabiliti dalam memberikan sumbangan kepada

kemajuan masyarakat setempat, negara dan dunia.