

PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
Rajah 4.2
Menambah baik Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran
x.
Memperkukuh pusat khidmat sokongan pelajar di setiap IPT bagi memudahkan pembelajaran mereka dan
penyertaan kokurikulum seperti kelab dan persatuan, pasukan beruniform dan kerja kemasyarakatan.
xi.
Menubuhkan satu Jawatankuasa di peringkat KPT bagi menyelaras dan memantau pelaksanaan program-program
kokurikulum.
FAKTOR KRITIKAL KEJAYAAN
4.20 Untuk memastikan graduan IPT berkualiti dan mendapat pekerjaan yang sesuai, kurikulum yang relevan dengan
kehendak pasaran global perlu dimantapkan. Faktor kritikal berikut akan diberikan perhatian:
i.
Penubuhan MQA, pelaksanaan MQF dan prosedur jaminan kualiti berupaya meyakinkan pihak awam terhadap
kualiti pengajian tinggi.
ii.
Penglibatan sektor industri dalam penggubalan kurikulum akan meningkatkan tahap keboleh pasaran,
kerelevanan dan kemahiran graduan.
iii. Keupayaan IPT menerapkan amalan pengajaran dan pembelajaran terbaik dan berkesan akan dapat meyakinkan
pihak berkepentingan tentang kualiti pengajian tinggi.
4.21 Peringkat transformasi bagi menambah baik kualiti pengajaran dan pembelajaran adalah seperti di
Rajah 4.2
.
69
68
Fasa 4 :
Melangkaui 2020
Kegemilangan dan
kelestarian
• Graduan berdaya
saing global
• Peneraju kurikulum
(Leading curriculum)
• 100,000 penduduk
mem p u n y a i
ke la akan PhD
atau setaraf
• Graduan Cermelang
• Kurikulum yang cemerlang
• 50,000 penduduk
mem p u n y a i
ke la akan PhD
atau setaraf
• Graduan berketerampilan
• Kurikulum dinamik seiring
den g an perubahan teknologi
• 35,000 penduduk mempunyai
kelayakan PhD atau setaraf
• Kebolehpasaran graduan
• Kurikulum berinovatif dan relevan
• 21,000 penduduk mempunyai
kelayakan PhD atau setaraf
Fasa 3 : 2016-2020
Kecemerlangan
Fasa 2 : 2011-2015
Peningkatan dan
pemerkasaan
Fasa 1 : 2007-2010
Peletakan asas
• Penguasaan bahasa
Inggeris dan kemahiran insaniah
• Input Pembangunan kurikulum
dari pelbagai pihak
• Prasarana dan Kemudahan
• Dasar Latihan & Sangkutan Industri
• Enrolmen 8,752 pelajar PhD
pada tahun 2006
Daya saing dan Daya tahan
Global
Pelan Tindakan
Transformasi
Transformasi
Pengajian Tinggi
PENUTUP
4.22 Sistem pengajian tinggi yang sentiasa berubah dan kompetitif menuntut supaya IPT
meningkatkan kualiti dengan menambah baik kurikulum supaya sentiasa relevan dan memenuhi
kehendak pasaran.Walaupun pengajian tinggi di Malaysia telah berkembang dengan pesat dari
segi jumlah institusi dan pembangunan infrastruktur yang moden, namun kualiti pembelajaran
masih boleh dipertingkatkan supaya setanding dengan institusi terkemuka di dunia.Usaha untuk
meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran perlu dilakukan secara bersungguh-sungguh,
melibatkan semua pihak berkepentingan ke arah kecemerlangan pengajian tinggi. IPT yang
cemerlang akan melahirkan graduan yang mempunyai keterampilan, berdaya saing dan
kebolehan pasaran di peringkat global. Menyedari hakikat bahawa kualiti adalah senjata utama
dalam menghadapi persaingan, maka sistem pengajian tinggi perlu menjadikan kualiti sebagai
satu budaya.