Table of Contents Table of Contents
Previous Page  37 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 66 Next Page
Page Background

PELAN STRATEGIK

PENGAJIAN TINGGI NEGARA

Rajah 4.2

Menambah baik Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran

x.

Memperkukuh pusat khidmat sokongan pelajar di setiap IPT bagi memudahkan pembelajaran mereka dan

penyertaan kokurikulum seperti kelab dan persatuan, pasukan beruniform dan kerja kemasyarakatan.

xi.

Menubuhkan satu Jawatankuasa di peringkat KPT bagi menyelaras dan memantau pelaksanaan program-program

kokurikulum.

FAKTOR KRITIKAL KEJAYAAN

4.20 Untuk memastikan graduan IPT berkualiti dan mendapat pekerjaan yang sesuai, kurikulum yang relevan dengan

kehendak pasaran global perlu dimantapkan. Faktor kritikal berikut akan diberikan perhatian:

i.

Penubuhan MQA, pelaksanaan MQF dan prosedur jaminan kualiti berupaya meyakinkan pihak awam terhadap

kualiti pengajian tinggi.

ii.

Penglibatan sektor industri dalam penggubalan kurikulum akan meningkatkan tahap keboleh pasaran,

kerelevanan dan kemahiran graduan.

iii. Keupayaan IPT menerapkan amalan pengajaran dan pembelajaran terbaik dan berkesan akan dapat meyakinkan

pihak berkepentingan tentang kualiti pengajian tinggi.

4.21 Peringkat transformasi bagi menambah baik kualiti pengajaran dan pembelajaran adalah seperti di

Rajah 4.2

.

69

68

Fasa 4 :

Melangkaui 2020

Kegemilangan dan

kelestarian

• Graduan berdaya

saing global

• Peneraju kurikulum

(Leading curriculum)

• 100,000 penduduk

mem p u n y a i

ke la akan PhD

atau setaraf

• Graduan Cermelang

• Kurikulum yang cemerlang

• 50,000 penduduk

mem p u n y a i

ke la akan PhD

atau setaraf

• Graduan berketerampilan

• Kurikulum dinamik seiring

den g an perubahan teknologi

• 35,000 penduduk mempunyai

kelayakan PhD atau setaraf

• Kebolehpasaran graduan

• Kurikulum berinovatif dan relevan

• 21,000 penduduk mempunyai

kelayakan PhD atau setaraf

Fasa 3 : 2016-2020

Kecemerlangan

Fasa 2 : 2011-2015

Peningkatan dan

pemerkasaan

Fasa 1 : 2007-2010

Peletakan asas

• Penguasaan bahasa

Inggeris dan kemahiran insaniah

• Input Pembangunan kurikulum

dari pelbagai pihak

• Prasarana dan Kemudahan

• Dasar Latihan & Sangkutan Industri

• Enrolmen 8,752 pelajar PhD

pada tahun 2006

Daya saing dan Daya tahan

Global

Pelan Tindakan

Transformasi

Transformasi

Pengajian Tinggi

PENUTUP

4.22 Sistem pengajian tinggi yang sentiasa berubah dan kompetitif menuntut supaya IPT

meningkatkan kualiti dengan menambah baik kurikulum supaya sentiasa relevan dan memenuhi

kehendak pasaran.Walaupun pengajian tinggi di Malaysia telah berkembang dengan pesat dari

segi jumlah institusi dan pembangunan infrastruktur yang moden, namun kualiti pembelajaran

masih boleh dipertingkatkan supaya setanding dengan institusi terkemuka di dunia.Usaha untuk

meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran perlu dilakukan secara bersungguh-sungguh,

melibatkan semua pihak berkepentingan ke arah kecemerlangan pengajian tinggi. IPT yang

cemerlang akan melahirkan graduan yang mempunyai keterampilan, berdaya saing dan

kebolehan pasaran di peringkat global. Menyedari hakikat bahawa kualiti adalah senjata utama

dalam menghadapi persaingan, maka sistem pengajian tinggi perlu menjadikan kualiti sebagai

satu budaya.