Table of Contents Table of Contents
Previous Page  39 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 39 / 66 Next Page
Page Background

PELAN STRATEGIK

PENGAJIAN TINGGI NEGARA

5.04 Dengan langkah yang diambil, adalah dipercayai bahawa bilangan penyelidik akan dapat

dicapai seperti sasaran yang ditetapkan dan menjadikannya setanding dengan negara-

negara lain. Bilangan penyelidik bagi negara seperti Jepun, Singapura, EU, Korea Selatan

dan negara lain adalah seperti dalam

Jadual 5.1

. Bagi menambah bilangan penyelidik,

IPT perlu menggandakan usaha untuk menghasilkan lebih ramai tenaga penyelidik

melalui beberapa pendekatan pembangunan sumber manusia, pemberian biasiswa dan

fellowship

dalam bidang sains dan teknologi.

Jadual 5.1

Perbandingan Antarabangsa bagi Bilangan Penyelidik

bagi Setiap 10,000 Tenaga Kerja

Sumber:

National Survey of Research & Development 2006 Report, MOSTI

MEMPERTEGUH PENYELIDIKAN DAN INOVASI

PENDAHULUAN

5.01 Senario sosioekonomi dunia telah berubah ke arah ekonomi berasaskan pengetahuan sebagai enjin pertumbuhan.

Senario ini dapat dilihat apabila pelaburan yang besar telah mula beralih kepada aktiviti berintensif pengetahuan

seperti R&D, pelesenan dan harta intelek. Justeru, pembangunan negara perlu menjurus kepada pembentukan

massa kritikal penyelidik dan melonjakkan diri kepada tahap pencipta teknologi dalam sistem inovasi kebangsaan.

Teras ini mempunyai matlamat untuk membangun dan memantapkan keupayaan penyelidikan dan inovasi di IPT

supaya mampu bersaing di peringkat global. Menjelang tahun 2020, sekurang-kurangnya enam (6) universiti

mencapai prestasi untuk diklasifikasikan sebagai Universiti Penyelidikan, 20 pusat kecemerlangan mendapat

pengiktirafan antarabangsa dan 10 peratus daripada hasil penyelidikan dikomersialkan. Di samping itu, IPT akan

menyumbang kepada pencapaian sasaran 100 penyelidik, saintis dan jurutera (RSE) bagi 10,000 tenaga kerja

sebagai usaha meningkatkan kedudukan dalam indeks keupayaan inovasi.

STATUS SEMASA

Menambah bilangan penyelidik

5.02 Di bawah RMKe-9, kerajaan telah menyasarkan supaya seramai 50 orang penyelidik bagi setiap 10,000 tenaga kerja

berbanding dengan 21 orang bagi tempoh RMKe-8. Dalam usaha untuk mencapai matlamat ini, pelbagai cara sedang

dilaksanakan dan ini termasuk meningkatkan bilangan pensyarah yang perlu memiliki PhD kepada 60 peratus

menjelang tahun 2010 berbanding dengan kedudukan pada tahun 2006 sekitar 25 peratus. Bagi mencapai matlamat

ini, peruntukan sebanyak RM1.2 bilion telah disediakan di bawah RMKe-9 dalam mana sejumlah 6,300 orang

pensyarah akan melanjutkan pengajian di peringkat PhD atau setaraf.Tiga modaliti latihan sedang dilaksanakan yang

terdiri daripada kursus sepenuh masa dalam negara, kursus sepenuh masa luar negara dan kursus PhD secara

program

split

dengan kerjasama universiti terkemuka seperti

Nottingham, Imperial College

dan

Melbourne

. Sehingga

28 Februari 2007, seramai 3,399 pensyarah sedang menjalani pengajian di peringkat sarjana dan PhD di bawah

program SLAB dan SLAI yang mana 828 pensyarah adalah di peringkat sarjana dan 2,571 pensyarah di peringkat

PhD.

5.03 Di samping itu, PTPTN telah memperuntukkan sebanyak RM500 juta untuk tujuan membiayai graduan yang

berminat untuk melanjutkan pelajaran di peringkat sarjana dan PhD. Kemudahan pinjaman ini dilaksanakan mulai sesi

akademik tahun 2007/2008 turut menyumbang kepada penambahan bilangan penyelidik.

73

72

111.3

140

120

100

80

60

40

20

0

N E G A R A

Bilangan Penyelidik bagi

setiap 10,000 Tenaga Buruh

99.6

EU 15 (2003)

131.5

JEPUN (2003)

89.5

KOREASELATAN (2003)

33.4

TURKI (2003)

50.9

ARGENTINA (2003)

8.6

THAILAND (2003)

24.8

AFRIKASELATAN (2003)

28.2

ROMANIA (2003)

21.3

MALAYSIA (2003)

SINGAPURA (2003)

15.3

CHILE (2003)

2.2

FILIPINA (2003)