

PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
5.04 Dengan langkah yang diambil, adalah dipercayai bahawa bilangan penyelidik akan dapat
dicapai seperti sasaran yang ditetapkan dan menjadikannya setanding dengan negara-
negara lain. Bilangan penyelidik bagi negara seperti Jepun, Singapura, EU, Korea Selatan
dan negara lain adalah seperti dalam
Jadual 5.1
. Bagi menambah bilangan penyelidik,
IPT perlu menggandakan usaha untuk menghasilkan lebih ramai tenaga penyelidik
melalui beberapa pendekatan pembangunan sumber manusia, pemberian biasiswa dan
fellowship
dalam bidang sains dan teknologi.
Jadual 5.1
Perbandingan Antarabangsa bagi Bilangan Penyelidik
bagi Setiap 10,000 Tenaga Kerja
Sumber:
National Survey of Research & Development 2006 Report, MOSTI
MEMPERTEGUH PENYELIDIKAN DAN INOVASI
PENDAHULUAN
5.01 Senario sosioekonomi dunia telah berubah ke arah ekonomi berasaskan pengetahuan sebagai enjin pertumbuhan.
Senario ini dapat dilihat apabila pelaburan yang besar telah mula beralih kepada aktiviti berintensif pengetahuan
seperti R&D, pelesenan dan harta intelek. Justeru, pembangunan negara perlu menjurus kepada pembentukan
massa kritikal penyelidik dan melonjakkan diri kepada tahap pencipta teknologi dalam sistem inovasi kebangsaan.
Teras ini mempunyai matlamat untuk membangun dan memantapkan keupayaan penyelidikan dan inovasi di IPT
supaya mampu bersaing di peringkat global. Menjelang tahun 2020, sekurang-kurangnya enam (6) universiti
mencapai prestasi untuk diklasifikasikan sebagai Universiti Penyelidikan, 20 pusat kecemerlangan mendapat
pengiktirafan antarabangsa dan 10 peratus daripada hasil penyelidikan dikomersialkan. Di samping itu, IPT akan
menyumbang kepada pencapaian sasaran 100 penyelidik, saintis dan jurutera (RSE) bagi 10,000 tenaga kerja
sebagai usaha meningkatkan kedudukan dalam indeks keupayaan inovasi.
STATUS SEMASA
Menambah bilangan penyelidik
5.02 Di bawah RMKe-9, kerajaan telah menyasarkan supaya seramai 50 orang penyelidik bagi setiap 10,000 tenaga kerja
berbanding dengan 21 orang bagi tempoh RMKe-8. Dalam usaha untuk mencapai matlamat ini, pelbagai cara sedang
dilaksanakan dan ini termasuk meningkatkan bilangan pensyarah yang perlu memiliki PhD kepada 60 peratus
menjelang tahun 2010 berbanding dengan kedudukan pada tahun 2006 sekitar 25 peratus. Bagi mencapai matlamat
ini, peruntukan sebanyak RM1.2 bilion telah disediakan di bawah RMKe-9 dalam mana sejumlah 6,300 orang
pensyarah akan melanjutkan pengajian di peringkat PhD atau setaraf.Tiga modaliti latihan sedang dilaksanakan yang
terdiri daripada kursus sepenuh masa dalam negara, kursus sepenuh masa luar negara dan kursus PhD secara
program
split
dengan kerjasama universiti terkemuka seperti
Nottingham, Imperial College
dan
Melbourne
. Sehingga
28 Februari 2007, seramai 3,399 pensyarah sedang menjalani pengajian di peringkat sarjana dan PhD di bawah
program SLAB dan SLAI yang mana 828 pensyarah adalah di peringkat sarjana dan 2,571 pensyarah di peringkat
PhD.
5.03 Di samping itu, PTPTN telah memperuntukkan sebanyak RM500 juta untuk tujuan membiayai graduan yang
berminat untuk melanjutkan pelajaran di peringkat sarjana dan PhD. Kemudahan pinjaman ini dilaksanakan mulai sesi
akademik tahun 2007/2008 turut menyumbang kepada penambahan bilangan penyelidik.
73
72
111.3
140
120
100
80
60
40
20
0
N E G A R A
Bilangan Penyelidik bagi
setiap 10,000 Tenaga Buruh
99.6
EU 15 (2003)
131.5
JEPUN (2003)
89.5
KOREASELATAN (2003)
33.4
TURKI (2003)
50.9
ARGENTINA (2003)
8.6
THAILAND (2003)
24.8
AFRIKASELATAN (2003)
28.2
ROMANIA (2003)
21.3
MALAYSIA (2003)
SINGAPURA (2003)
15.3
CHILE (2003)
2.2
FILIPINA (2003)