Table of Contents Table of Contents
Previous Page  27 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 66 Next Page
Page Background

PELAN STRATEGIK

PENGAJIAN TINGGI NEGARA

CABARAN

3.28 Sistem pengajian tinggi semasa memerlukan kepelbagaian program pengajian dan

latihan untuk memastikan semua orang berpeluang menyertai pengajian tinggi tanpa

kekangan kewangan. Manakala ekuiti pula memerlukan kesaksamaan dari segi penyertaan

pengajian tertiari mengikut pecahan status ekonomi, etnik, wilayah dan keupayaan

fizikal. Oleh itu, perlu dipastikan meritokrasi kepelbagaian dan laluan khas yang diperlukan

oleh golongan tertentu bukan sahaja mendapat perhatian sewajarnya tetapi terus

dipertingkatkan oleh kerajaan.

3.29 Seiring dengan pertambahan bilangan pelajar dan persaingan untuk mendapatkan tempat

di IPT, sumber bantuan kewangan yang terhad menghalang peluang

pelajar untuk melanjutkan pengajian. Peranan dan status PTPTN

perlu dilihat semula untuk membolehkan PTPTN menampung

bilangan pelajar yang semakin meningkat. Dalam hubungan ini,

sumber pembiayaan alternatif perlu diterokai bagi membolehkan

semua orang berpeluang menyertai pengajian tinggi.

3.30 Selain bantuan kewangan, masih terdapat perbezaan dari segi

prasarana, teknologi, sumber dan bahan pembelajaran. Pada masa

yang sama, kekurangan pendedahan kepada peluang latihan dan

pembudayaan pembelajaran masih wujud di antara institusi pengajian

tinggi. Maka transformasi pengajian tinggi dapat menjamin sekurang-

kurangnya piawai minimum bagi memastikan semua pelajar

didedahkan kepada peluang pengalaman pembelajaran yang

saksama.

3.31 Penambahan bilangan pelajar bertaraf sijil dan diploma adalah cabaran yang besar bagi

memastikan nisbah pelajar bukan ijazah dengan ijazah mencapai 2:1. Hal ini memerlukan

peningkatan prasarana dan pembinaan lebih banyak institusi pengajian yang menawarkan

kursus di peringkat sijil dan diploma.

Dalam konteks ini, kerajaan perlu mengkaji

keperluan untuk menggiatkan pembinaan politeknik dan kolej komuniti.

Jadual 3.8

Peruntukan Dana dan Kos Subsidi Kerajaan kepada PTPTN

untuk Pembiayaan Pinjaman Pelajar Pengajian Tinggi

Sumber:

PerbadananTabung PendidikanTinggi Nasional (PTPTN)

3.26 Model pembiayaan PTPTN seperti di

Jadual 3.8

boleh dijadikan lebih berdaya maju dalam jangka panjang sekiranya

amalan terbaik antarabangsa bagi skim pinjaman yang sama dapat diguna pakai di negara ini untuk mengurangkan

bebanan kepada kerajaan dari segi subsidi pinjaman yang sangat tinggi. Ke arah ini, beberapa langkah berkaitan telah

pun dalam pelaksanaan PTPTN. Memandangkan kemudahan pembiayaan mempunyai kaitan yang rapat dengan

akses pengajian tinggi dan sebagai satu agenda nasional yang penting, maka kerajaan perlu meneroka kaedah

pembiayaan yang lebih lestari. Di samping itu, dana pembangunan modal insan atau kaedah pembiayaan yang lain

termasuk dari sektor swasta perlu diwujudkan untuk memastikan setiap individu yang layak menyertai pendidikan

tertiari tidak dinafikan peluang mereka disebabkan kekangan kewangan.

3.27 Dalam hubungan ini, PTPTN telah mewujudkan Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) sebagai satu instrumen

untuk membantu ibu bapa mengurangkan kesulitan kewangan apabila anak-anak mereka melanjutkan pengajian ke

IPT. Namun demikian, syarat wajib simpanan RM500 bagi keluarga yang berpendapatan bulanan yang kurang dari

RM2,000 dan bagi keluarga yang berpendapatan melebihi RM2,000, simpanan RM3,000 diperlukan sebelum anak

mereka layak memohon pinjaman PTPTN. SSPN mempunyai kelebihan berbanding dengan skim simpanan lain di

pasaran. Pendeposit yang mempunyai pendapatan bulanan RM2,000 ke bawah akan ditawarkan insentif kewangan

dalam bentuk geran sepadan

(matching grant)

bersamaan dengan jumlah simpanan tertakluk kepada amaun

maksimum RM10,000. Manakala pendeposit yang mempunyai pendapatan bulanan melebihi RM2,000 akan

menikmati pelepasan cukai pendapatan sehingga RM3,000.

49

48

RMKe-9

(RM’ bilion)

RMKe-10

(RM’ bilion)

RMKe-11

(RM’ bilion)

Keperluan Dana Pinjaman

Pengajian Tinggi

19.83

38.85

71.40

Subsidi Kerajaan

3.36

9.68

16.12