

3.03 Pihak swasta juga telah memainkan peranan besar dalam menyediakan peluang
kepada rakyat untuk menyertai pendidikan tertiari (pasca menengah). Ini telah dapat
mengurangkan bebanan kewangan kerajaan dan pengaliran wang ke luar negara. Peranan
mereka telah bermula sejak tahun 1950-an dengan penubuhan beberapa institusi seperti
Goon Institute, Stamford College
dan Maktab Kadir Adabi. Pertumbuhan yang pesat ini
berterusan dan sehingga bulan Jun 2007 terdapat sebanyak 521 buah Institusi Pengajian
Tinggi Swasta (IPTS) yang 17 buah bertaraf universiti, 15 buah bertaraf kolej universiti
dan (empat) 4 buah kampus cawangan universiti luar negara dan selebihnya kolej swasta.
Peranan IPTS telah banyak berubah daripada sebagai penampung pelajar yang tidak dapat
meneruskan pengajian mereka ke IPTA kepada penyedia pendidikan peringkat tertiari
yang berkualiti. Senarai Universiti dan Kolej Universiti Swasta adalah seperti di
Lampiran
4
. Secara ringkasnya, pecahan bilangan IPT adalah seperti di
Jadual 3.1
.
Jadual 3.1
Bilangan Institusi Pengajian Tinggi (pada bulan Jun 2007)
3.04 Pada tahun 2003, enrolmen pada peringkat tertiari bagi kohort 17 – 23 tahun adalah
seramai 979,745 pelajar atau 29 peratus berbanding dengan bilangan penduduk bagi
kohort yang sama seramai 3,277,338 orang. Angka ini dijangka meningkat kepada
1,480,600 pelajar atau 40 peratus pada tahun 2010. Menjelang tahun 2020, angka
ini dijangka mencecah kepada 2,078,900 atau 50 peratus seperti di
Jadual 3.2
. Ini
mengambil kira unjuran pertumbuhan penduduk negara dan kadar pertumbuhan
tahunan purata dua (2) peratus bagi lepasan menengah serta empat (4) peratus bagi
kolej awam, IPTA dan pendidikan swasta masing-masing.
Jenis Institusi
Bilangan
Universiti Awam
20
Politeknik
21
Kolej Komuniti
37
Universiti/Kolej Universiti Swasta
36
Kolej Swasta
2
485
JUMLAH
599
PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
MELUASKAN AKSES DAN MENINGKATKAN EKUITI
PENDAHULUAN
3.01 Akses dan ekuiti dalam pengajian tinggi merupakan kesinambungan daripada peringkat prasekolah, rendah dan
menengah. Pencapaian pelajar di peringkat pasca menengah akan menentukan peluang mereka menyertai institusi
pengajian tinggi melalui keupayaan akademik dan penglibatan kokurikulum masing-masing. Pasa masa ini, kemasukan
pelajar ke IPTA adalah sangat kompetitif dan pelajar tidak semestinya mendapat tempat dalam jurusan pengajian
yang dipilih. Ini adalah kerana laluan ke IPTA adalah terhad bagi menampung permintaan yang semakin meningkat.
Sistem yang diamalkan sekarang berasaskan kepada prinsip meritokrasi. Sistem ini memberi layanan yang sama
kepada setiap pelajar tanpa mengira jurang pendapatan, wilayah, perbezaan etnik dan keupayaan fizikal. Setiap pelajar
yang layak menyertai pendidikan tertiari tidak seharusnya dinafikan peluang mereka disebabkan oleh faktor
kewangan. Pelbagai sumber pembiayaan akan terus disediakan kepada mereka seperti biasiswa, pinjaman PTPTN dan
bantuan lain. Menjelang tahun 2020, dianggarkan 50 peratus kohort 17–23 tahun menyertai pendidikan tertiari dan
33 peratus daripada tenaga kerja mempunyai kelayakan tertiari terutamanya yang berkaitan dengan bidang sains dan
teknologi.
STATUS SEMASA
Akses kepada pendidikan tertiari
3.02 Sejarah penubuhan pengajian tinggi di Malaysia bermula dengan penubuhan Universiti Malaya pada tahun 1961. Ini
diikuti dengan penubuhan Universiti Sains Malaysia dan Kolej Tunku Abdul Rahman dalam tahun 1969. Ekoran
daripada itu, bilangan IPTA telah bertambah pada tahun 1970-an, 1980-an dan 1990-an. Sehingga tahun 2007, negara
mempunyai 20 IPTA
(Lampiran 1)
yang mempunyai enrolmen seramai 330,186 pelajar. Sementara itu, Politeknik
Ungku Omar merupakan politeknik pertama ditubuhkan di Malaysia pada tahun 1969. Sehingga kini, bilangan
politeknik di Malaysia telah bertambah kepada 21 buah di seluruh negara
(Lampiran 2)
. Penubuhan Kolej Komuniti
pula mencatatkan satu perkembangan baru dalam sejarah pengajian tinggi sejak tahun 2001. Ia bertujuan untuk
menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat dan membuka peluang latihan serta pendidikan orang dewasa di
komuniti setempat. Pada awal penubuhannya, sebanyak sepuluh buah kolej komuniti rintis diwujudkan dan kini
jumlahnya menjadi 37 buah
(Lampiran 3
).
37
36
Sumber :
Kementerian PengajianTinggi Malaysia
2
Mengikut Akta IPTS 1996,cawangan sesebuah IPTS dianggap sebagai entiti berasingan.