

PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
2.24 Dalam sesebuah organisasi termasuk IPT, aspek tadbir urus adalah antara faktor kritikal
untuk menjamin kejayaan transformasi. Tadbir urus terbaik bukan sahaja diterapkan di
peringkat atasan tetapi perlu dipraktikkan di semua peringkat. Tadbir urus yang jitu
merangkumi isu ketelusan, tanggungjawab, integriti dan sistem penyampaian yang
konsisten. Bagi membantu menggerakkan transformasi ke arah pencapaian matlamat,
faktor tadbir urus yang perlu diberi perhatian termasuklah peranan setiap pihak
berkepentingan
(stakeholders)
, perilaku kepimpinan IPT dan peranan Kementerian
Pengajian Tinggi. Antara aspek tadbir urus yang ditekankan termasuk proses pelantikan
pengurusan tertinggi IPT berdasarkan merit, pengukuran prestasi mengikut Petunjuk
Prestasi Utama
(Key Performance Indicator - KPI)
yang ditetapkan, penurunan kuasa
tertentu, autonomi secara berperingkat dan pemantapan sistem penyampaian.
2.25 Aspek budaya yang perlu digerakkan dalam menjayakan transformasi
termasuk perubahan minda di semua peringkat dalam melaksanakan
tugas dan pembinaan semangat persaingan yang sihat bagi memupuk
daya saing IPT. Sistem pengajian tinggi yang berorientasikan
pencapaian dan prestasi juga perlu dimantapkan untuk mencapai
matlamat transformasi. Pemantapan sistem nilai dalam pengajian
tinggi agar berorientasikan kerjaya dengan penekanan pada
kemahiran insaniah, keusahawanan serta pembelajaran sepanjang
hayat amat penting untuk menggerakkan sistem pengajian tinggi
negara ke era k-ekonomi. Pada masa yang sama, aspek perpaduan
dan integrasi nasional terus menjadi tunggak dalam sistem pengajian
tinggi dalam usaha mengejar status negara maju yang mampu
berdaya saing di peringkat global.
2.26 Aspek infrastruktur yang dikenal pasti sebagai faktor kritikal transformasi termasuk
infrastruktur fizikal dan bukan fizikal. Perkara yang perlu diberi perhatian dalam
infrastruktur fizikal ialah penyediaan kemudahan yang fungsional dan keberkesanan
kos, penggunaan sumber secara optimum, penyelenggaraan dan kenaikan taraf
kemudahan sedia ada termasuk peralatan komputer. Infrastruktur bukan fizikal seperti
perisian teknologi maklumat dan komunikasi
(information and communication technology –
ICT)
kerangka perundangan dan dasar, pembangunan kurikulum dan pedagogi serta
latihan juga menjadi faktor kritikal kejayaan transformasi.
FAKTOR KRITIKAL TRANSFORMASI PENGAJIAN TINGGI
2.23 Bagi menjayakan transformasi pengajian tinggi, faktor kritikal yang dikenal pasti adalah tadbir urus, budaya,
infrastruktur dan sumber.
Rajah 2.2
menerangkan hubung kait antara faktor kritikal, sasaran dan matlamat.
27
26
Faktor Kritikal
Kejayaan
Daya Saing &
Daya Tahan Global
Transformasi
Pengajian Tinggi
Pelan Tindakan
Transformasi
Tadbir urus
Budaya
Infrastruktur
Sumber
Fasa 4 :
Melangkaui 2020
Kegemilangan dan
Kelestarian
Fasa 3 :
2016 – 2020
Kecemerlangan
Fasa 2 :
2011 – 2015
Peningkatan dan
pemerkasaan
Fasa 1 :
2007 – 2010
Peletakan Asas
• Akses dan Ekuiti
• Kuaiti Pengajaran dan
Pembelajaran
• Penyelidikan Dan Inovasi
Memperkasa IPT
•
• Pengantarabangsaan
• Pembelajaran
Sepanjang Hayat
• Sistem Penyampaian KPT
Modal Insan
Minda Kelas
Pertama
•
•
Institusi Pengajian
Tinggi bertaraf
dunia
• Pusat
Kecemerlangan
R&D
• Graduan
Berketerampilan
Rajah 2.2
Hubung Kait antara Faktor Kritikal, Sasaran dan Matlamat