

PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
2.20 Peningkatan akses dan ekuiti dicapai melalui beberapa pendekatan termasuk menambah
bilangan institusi, mempertingkatkan prasarana, memantapkan pembiayaan pelajar,
mempelbagaikan mod pembelajaran dan meningkatkan penglibatan sektor swasta.
Perkembangan pengajian tinggi yang pesat menuntut transformasi pengajian tinggi secara
menyeluruh. Selaras dengan perkembangan semasa dan untuk berdaya saing, sektor
pengajian tinggi negara perlu berubah dan mengatur langkah ke arah mencapai
kecemerlangan. Oleh yang demikian, cabaran seperti pengantarabangsaan, kualiti, tadbir
urus dan sebagainya perlu ditangani.
2.21 Proses globalisasi telah menyebabkan berlakunya pengantarabangsaan pengajian tinggi
apabila negara bersaing untuk memberikan perkhidmatan terbaik dan kurikulum
berkualiti bagi menarik pelajar antarabangsa. Bagi meningkatkan daya
saing, IPT perlu menyediakan program akademik yang berkualiti dan
ahli akademik yang progresif serta berwajah antarabangsa.
Menyedari kualiti pengajian tinggi sebagai penentu utama kepada
imej IPT dan negara, maka kurikulum dalam program atau kursus
yang ditawarkan mesti relevan dan mendapat pengiktirafan
antarabangsa.
2.22 Kecemerlangan perlu dibudayakan dengan memastikan kualiti
pengajian tinggi sentiasa relevan bagi melahirkan generasi yang
berilmu, berakhlak mulia dan berketerampilan. IPT hendaklah
menempatkan dirinya dalam kelas terbaik di dunia dan mempunyai
komitmen tinggi terhadap pelbagai pelanggan dan pihak
berkepentingan. Harapan dan kehendak mereka telah berubah
kepada menerima perkhidmatan yang terbaik, cekap dan berkesan.
Kecemerlangan IPT bergantung pada sistem penyampaian dalam meningkatkan kualiti
pengajian tinggi. Di samping itu, IPTA hendaklah berhemah dalam mengurus dana awam
berdasarkan prinsip ketelusan, integriti dan akauntabiliti.
ANALISIS TRANSFORMASI PENGAJIAN TINGGI
2.15 Pengajian tinggi telah berkembang dengan pesat di dunia yang mendorong kerajaan untuk merangka dasar dan
strategi yang mantap bagi menghadapi cabaran tersebut supaya IPT dapat berdaya saing. Kemakmuran negara amat
bergantung kepada pembangunan sumber manusia yang strategik menerusi pengajian tinggi. Sistem pengajian tinggi
ialah landasan untuk membina modal insan kelas pertama dengan meningkatkan pengetahuan dan kompetensi serta
mengukuhkan keupayaan dan motivasi .
2.16 Kini pembaharuan dan transformasi pengajian tinggi menjurus kepada peluasan akses dan pengukuhan kualiti
pengajian tinggi sebagai faktor utama dalam pembangunan negara, memenuhi keperluan masyarakat sebagai hak
individu dan hak awam dalam penyertaan pengajian tinggi. Usaha pembaharuan dan transformasi sistem pengajian
tinggi digalakkan dengan matlamat meningkatkan kualiti, memastikan kurikulum yang relevan dan kecekapan sistem
penyampaian bagi melahirkan graduan yang berkualiti dan berupaya memberikan sumbangan kepada komuniti.
2.17 Di samping itu, cabaran yang dihadapi untuk meningkatkan kualiti IPTA ialah untuk memperoleh peruntukan yang
mencukupi bagi membiayai kos operasi dan pembangunan. Sementara itu, satu persekitaran yang kondusif untuk
IPTS beroperasi perlu disediakan bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat. Kerjasama dan perkongsian
bestari antarabangsa adalah juga diperlukan bagi meningkatkan kualiti dan menaikkan imej pengajian tinggi negara.
2.18 Dokumen yang dirujuk secara langsung telah memberikan perakuan hala tuju pengajian tinggi, namun
penambahbaikan perlu dibuat untuk mencapai hasrat dan aspirasi negara. Beberapa peringkat pelaksanaan
dicadangkan mengikut fasa berikut:
• Fasa I :
2007-2010 (Peletakan Asas);
• Fasa II :
2011-2015 (Peningkatan dan Pemerkasaan);
• Fasa III :
2016-2020 (Kecemerlangan); dan
• Fasa IV :
Melangkaui 2020 (Kegemilangan dan Kelestarian)
2.19 Perubahan senario global menuntut perubahan yang seiring dalam sistem pengajian tinggi negara. Antara faktor yang
menuntut perubahan termasuklah pendemokrasian atau masifikasi
(massification)
, kepelbagaian institusi, penyediaan
perkhidmatan, perubahan dalam kaedah pembiayaan dan pelaburan dalam pengajian tinggi. Walaupun negara
meletakkan pendidikan sebagai
public goods
, namun perkembangan dunia sekarang menjadikan pendidikan sebagai
komoditi berdasarkan mobiliti pelajar dan ahli akademik serta kepelbagaian program.
25
24