

PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
2.14 Dialog dan perundingan juga turut diadakan dengan pelbagai pihak yang berkepentingan
(stakeholders)
bagi mendapatkan input dan pandangan mereka semasa menyediakan
Laporan Jawatankuasa Mengkaji, Menyemak dan Membuat Perakuan dan Hala Tuju
Pendidikan Tinggi Malaysia (2005) dan Dokumen Transformasi Pendidikan Tinggi Negara
(2007) yang digunakan sebagai rujukan utama kepada penggubalan Pelan Strategik
Pengajian Tinggi Negara.
Rajah 2.1
menunjukkan dialog dan perundingan serta dokumen
rujukan yang digunakan semasa menggubal pelan ini.
2.09 Dasar Sains dan Teknologi Negara Kedua yang mempunyai dua objektif, iaitu untuk mencapai perbelanjaan
penyelidikan dan pembangunan (R&D) sekurang-kurangnya 1.5 peratus daripada keluaran dalam negara kasar
(KDNK) dan menambah bilangan penyelidik, saintis dan jurutera (researcher, scientist and engineer - RSE) kepada
50 orang bagi 10,000 tenaga kerja menjelang tahun 2010 yang mempunyai kaitan terutamanya dengan
pembangunan inovasi dan penyelidikan di IPT.
2.10 Aktiviti R&D dalam bidang bioteknologi yang sedang dilaksanakan oleh beberapa IPTA seperti UM, USM, UKM
dan UPM akan terus menyokong Dasar Bioteknologi Kebangsaan yang digubal bagi membangunkan satu
persekitaran kondusif bioteknologi negara. IPT yang merupakan pengguna terbesar dana R&D negara akan
menghasilkan sejumlah siswazah dalam pelbagai bidang pengkhususan dan peringkat bagi memenuhi permintaan
institusi penyelidikan dan industri bioteknologi. Di samping itu, aktiviti Penyelidikan, Pembangunan dan
Pengkomersialan
(Research & Development & Commercialisation - R&D&C)
dalam bidang bioteknologi yang sedang
dan akan dilaksanakan oleh IPT dijangka akan menghasilkan lebih banyak penemuan baru, pendaftaran hak cipta
yang lebih banyak untuk dimanfaatkan bagi menjana sumber pendapatan baru.
2.11 Pelan Induk Perindustrian Ketiga (IMP3) telah meletakkan pembangunan sumber manusia, terutamanya tenaga
kerja profesional, mahir dan separuh mahir sebagai faktor kritikal dalam menentukan daya saing perindustrian negara.
IMP3 juga mengenal pasti sektor pendidikan sebagai salah satu daripada lapan sektor perkhidmatan yang berpotensi
bagi menjana pendapatan negara melalui tukaran wang asing.Antara strategi yang digariskan termasuk, meningkatkan
program promosi, pelaburan, keupayaan latihan, kualiti dan piawai pendidikan negara. IMP3 berkait rapat dengan
strategi untuk menjadikan Malaysia hab kecemerlangan pengajian tinggi antarabangsa.
2.12 Menerusi Pelan Induk Pembangunan Pendidikan, Kementerian Pelajaran sedang giat berusaha untuk menghasilkan
pelajar yang dapat memenuhi kehendak tempatan dan antarabangsa. Sebagai kesinambungan, pelajar tersebut
merupakan input yang perlu diproses oleh IPT bagi melahirkan modal insan yang cemerlang. Program seperti
kemahiran berkomunikasi dan penguasaan bahasa Inggeris di bawah program pembangunan insaniah, pendedahan
kepada bidang keusahawanan dan pembentukan keterampilan serta keperibadian akan diteruskan melalui Pelan
Strategik ini.
2.13 Melalui kajian-kajian berkaitan yang telah dinyatakan, penanda aras telah dibuat ke atas dokumen dasar, perundangan dan
pelan pembangunan pengajian tinggi negara maju seperti Australia, Korea Selatan dan United Kingdom. Oleh itu,
perbandingan telah dibuat dengan negara-negara tersebut sebagai panduan untuk meningkatkan daya saing negara.Kesemua
rujukan ini telah membantu dalam merangka Pelan Strategik PengajianTinggi Negara supaya lebih cemerlang.
23
22
IPTA dan IPTS
(akademik, pelajar
dan pentadbir)
Kementerian,
Jabatan dan Agensi
Industri
Institusi Penyelidikan
dan
Kumpulan Pemikir
NGO,Pertubuhan
Profesional dan
Politik
Media
Universiti Luar
Negara
Dokumen Asas
Laporan Jawatankuasa
Menyemak Perakuan
Tentang Perkembangan
dan Hala Tuju
Pendidikan Tinggi
Malaysia (2005)
Draf Laporan
Malaysia
and the Knowledge a
World-Class System of
Higher Education EPU
dan World Bank
(2007)
IMP3
S&T, Bioteknologi
Pelan Induk K-Ekonomi
Dialog & Perundingan
Rancangan Malaysia
Kesembilan 2006 - 2010
Rangka Rancangan
Jangka Panjang Ketiga
2001 - 2010
Pelan Induk
Pembangunan
Pendidikan (2006 - 2010)
PELAN STRATEGIK PENGAJIAN TINGGI
Dokumen
Transformasi Pengajian
Tinggi (2007)
Rajah 2.1
Input Penggubalan Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara