Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 66 Next Page
Page Background

PELAN STRATEGIK

PENGAJIAN TINGGI NEGARA

2.14 Dialog dan perundingan juga turut diadakan dengan pelbagai pihak yang berkepentingan

(stakeholders)

bagi mendapatkan input dan pandangan mereka semasa menyediakan

Laporan Jawatankuasa Mengkaji, Menyemak dan Membuat Perakuan dan Hala Tuju

Pendidikan Tinggi Malaysia (2005) dan Dokumen Transformasi Pendidikan Tinggi Negara

(2007) yang digunakan sebagai rujukan utama kepada penggubalan Pelan Strategik

Pengajian Tinggi Negara.

Rajah 2.1

menunjukkan dialog dan perundingan serta dokumen

rujukan yang digunakan semasa menggubal pelan ini.

2.09 Dasar Sains dan Teknologi Negara Kedua yang mempunyai dua objektif, iaitu untuk mencapai perbelanjaan

penyelidikan dan pembangunan (R&D) sekurang-kurangnya 1.5 peratus daripada keluaran dalam negara kasar

(KDNK) dan menambah bilangan penyelidik, saintis dan jurutera (researcher, scientist and engineer - RSE) kepada

50 orang bagi 10,000 tenaga kerja menjelang tahun 2010 yang mempunyai kaitan terutamanya dengan

pembangunan inovasi dan penyelidikan di IPT.

2.10 Aktiviti R&D dalam bidang bioteknologi yang sedang dilaksanakan oleh beberapa IPTA seperti UM, USM, UKM

dan UPM akan terus menyokong Dasar Bioteknologi Kebangsaan yang digubal bagi membangunkan satu

persekitaran kondusif bioteknologi negara. IPT yang merupakan pengguna terbesar dana R&D negara akan

menghasilkan sejumlah siswazah dalam pelbagai bidang pengkhususan dan peringkat bagi memenuhi permintaan

institusi penyelidikan dan industri bioteknologi. Di samping itu, aktiviti Penyelidikan, Pembangunan dan

Pengkomersialan

(Research & Development & Commercialisation - R&D&C)

dalam bidang bioteknologi yang sedang

dan akan dilaksanakan oleh IPT dijangka akan menghasilkan lebih banyak penemuan baru, pendaftaran hak cipta

yang lebih banyak untuk dimanfaatkan bagi menjana sumber pendapatan baru.

2.11 Pelan Induk Perindustrian Ketiga (IMP3) telah meletakkan pembangunan sumber manusia, terutamanya tenaga

kerja profesional, mahir dan separuh mahir sebagai faktor kritikal dalam menentukan daya saing perindustrian negara.

IMP3 juga mengenal pasti sektor pendidikan sebagai salah satu daripada lapan sektor perkhidmatan yang berpotensi

bagi menjana pendapatan negara melalui tukaran wang asing.Antara strategi yang digariskan termasuk, meningkatkan

program promosi, pelaburan, keupayaan latihan, kualiti dan piawai pendidikan negara. IMP3 berkait rapat dengan

strategi untuk menjadikan Malaysia hab kecemerlangan pengajian tinggi antarabangsa.

2.12 Menerusi Pelan Induk Pembangunan Pendidikan, Kementerian Pelajaran sedang giat berusaha untuk menghasilkan

pelajar yang dapat memenuhi kehendak tempatan dan antarabangsa. Sebagai kesinambungan, pelajar tersebut

merupakan input yang perlu diproses oleh IPT bagi melahirkan modal insan yang cemerlang. Program seperti

kemahiran berkomunikasi dan penguasaan bahasa Inggeris di bawah program pembangunan insaniah, pendedahan

kepada bidang keusahawanan dan pembentukan keterampilan serta keperibadian akan diteruskan melalui Pelan

Strategik ini.

2.13 Melalui kajian-kajian berkaitan yang telah dinyatakan, penanda aras telah dibuat ke atas dokumen dasar, perundangan dan

pelan pembangunan pengajian tinggi negara maju seperti Australia, Korea Selatan dan United Kingdom. Oleh itu,

perbandingan telah dibuat dengan negara-negara tersebut sebagai panduan untuk meningkatkan daya saing negara.Kesemua

rujukan ini telah membantu dalam merangka Pelan Strategik PengajianTinggi Negara supaya lebih cemerlang.

23

22

IPTA dan IPTS

(akademik, pelajar

dan pentadbir)

Kementerian,

Jabatan dan Agensi

Industri

Institusi Penyelidikan

dan

Kumpulan Pemikir

NGO,Pertubuhan

Profesional dan

Politik

Media

Universiti Luar

Negara

Dokumen Asas

Laporan Jawatankuasa

Menyemak Perakuan

Tentang Perkembangan

dan Hala Tuju

Pendidikan Tinggi

Malaysia (2005)

Draf Laporan

Malaysia

and the Knowledge a

World-Class System of

Higher Education EPU

dan World Bank

(2007)

IMP3

S&T, Bioteknologi

Pelan Induk K-Ekonomi

Dialog & Perundingan

Rancangan Malaysia

Kesembilan 2006 - 2010

Rangka Rancangan

Jangka Panjang Ketiga

2001 - 2010

Pelan Induk

Pembangunan

Pendidikan (2006 - 2010)

PELAN STRATEGIK PENGAJIAN TINGGI

Dokumen

Transformasi Pengajian

Tinggi (2007)

Rajah 2.1

Input Penggubalan Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara