

Teras 2:
Menambah baik Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran
• Dasar kebangsaan latihan pelajar dan sangkutan pensyarah di industri
• Penambahbaikan kurikulum berkala, kaedah pembelajaran interaktif dan
bahasa Inggeris diperluaskan
• Graduan berketrampilan dan kebolehpasaran
• 100,000 PhD atau setaraf
Teras 3:
Memperteguh Penyelidikan
dan Inovasi
• Menambah bilangan penyelidik
(50 RSE bagi setiap 10,000 tenaga kerja)
• 6 buah Universiti Penyelidikan
• 20 pusat kecemerlangan diiktiraf antarabangsa
• Budaya inovasi di kalangan pelajar
• 10% hasil penyelidikan dikomersialkan
Teras 4:
Memperkasa Institusi
Pengajian Tinggi
• Satu atau dua buah Universiti Apex daripada kalangan IPT dalam tempoh terdekat
• 3 IPT di antara 100 universiti terbaik dan satu di antara 50 universiti terbaik di dunia
• Kuasa autonomi mengikut KPI
• 75% pensyarah berkelayakan PhD
• Penarafan IPT mengikut KPI
Teras 5:
Mempergiat Pengantarabangsaan
• Jaringan kolaborasi di kalangan IPT luar negara
• Purata 10% keseluruhan enrolmen pelajar antarabangsa
• 5% pelajar antarabangsa dalam kursus kompetitif
• Pelajar pasca kedoktoran di IPT terbaik dunia
(top schools)
• Purata 15% keseluruhan tenaga pengajar antarabangsa di Universiti Penyelidikan
• Mobiliti pelajar dengan pemindahan kredit
Teras 6:
Membudayakan Pembelajaran Sepanjang Hayat
• Pengiktirafan PSH melalui MQF
• Pengiktirafan pembelajaran dan pengalaman terdahulu
• Peningkatan penyertaan golongan dewasa
• Laluan alternatif dan mobiliti program
Teras 7:
Mengukuh Sistem Penyampaian Kementerian Pengajian Tinggi
• KPT sebagai pemudah cara
• Sistem penyampaian terbaik
• Keberkesanan pelaksanaan dan pemantauan
• KPI - berdasarkan prestasi
• Perbelanjaan berhemah
• Pemilihan pengurusan tertinggi IPTA berdasarkan merit
Teras 1:
Meluaskan Akses dan Meningkatkan Ekuiti
• Pendemokrasian melalui meritokrasi kepelbagaian
(50% akses pengajian tertiari 33% tenaga kerja berpendidikan tertiari)
• Dana Pembangunan Modal Insan Pengajian Tinggi - biasiswa berprestij (pelajar cemerlang) dan
biasiswa khas (kumpulan tertentu)
2 0 2 0
PENGAJIA N TINGGI NEGARA MENJELANG
PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
TERAS STRATEGIK
2.30 Sebagai kesimpulan,
Rajah 2.4
menggariskan matlamat dan sasaran utama yang dikenal pasti dalam setiap teras
strategik ke arah kecemerlangan pengajian tinggi negara. Matlamat dan sasaran terperinci akan dijelaskan dalam
setiap bab berikutnya. Struktur dokumen Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara dirangka mengikut urutan
pendahuluan, status semasa, cabaran, objektif, strategi, pelan tindakan, faktor kritikal kejayaan dan penutup untuk
memudahkan rujukan dan pelaksanaan. Seterusnya, Bab 3 hingga Bab 9 menerangkan tujuh teras utama Pelan
Strategik ini secara terperinci sebagai peletakan asas transformasi pengajian tinggi melangkaui 2020. Secara
ringkasnya, tujuh teras telah dikenal pasti dalam Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara.
31
30
Rajah 2.4
Teras Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara