Table of Contents Table of Contents
Previous Page  18 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 66 Next Page
Page Background

Teras 2:

Menambah baik Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran

• Dasar kebangsaan latihan pelajar dan sangkutan pensyarah di industri

• Penambahbaikan kurikulum berkala, kaedah pembelajaran interaktif dan

bahasa Inggeris diperluaskan

• Graduan berketrampilan dan kebolehpasaran

• 100,000 PhD atau setaraf

Teras 3:

Memperteguh Penyelidikan

dan Inovasi

• Menambah bilangan penyelidik

(50 RSE bagi setiap 10,000 tenaga kerja)

• 6 buah Universiti Penyelidikan

• 20 pusat kecemerlangan diiktiraf antarabangsa

• Budaya inovasi di kalangan pelajar

• 10% hasil penyelidikan dikomersialkan

Teras 4:

Memperkasa Institusi

Pengajian Tinggi

• Satu atau dua buah Universiti Apex daripada kalangan IPT dalam tempoh terdekat

• 3 IPT di antara 100 universiti terbaik dan satu di antara 50 universiti terbaik di dunia

• Kuasa autonomi mengikut KPI

• 75% pensyarah berkelayakan PhD

• Penarafan IPT mengikut KPI

Teras 5:

Mempergiat Pengantarabangsaan

• Jaringan kolaborasi di kalangan IPT luar negara

• Purata 10% keseluruhan enrolmen pelajar antarabangsa

• 5% pelajar antarabangsa dalam kursus kompetitif

• Pelajar pasca kedoktoran di IPT terbaik dunia

(top schools)

• Purata 15% keseluruhan tenaga pengajar antarabangsa di Universiti Penyelidikan

• Mobiliti pelajar dengan pemindahan kredit

Teras 6:

Membudayakan Pembelajaran Sepanjang Hayat

• Pengiktirafan PSH melalui MQF

• Pengiktirafan pembelajaran dan pengalaman terdahulu

• Peningkatan penyertaan golongan dewasa

• Laluan alternatif dan mobiliti program

Teras 7:

Mengukuh Sistem Penyampaian Kementerian Pengajian Tinggi

• KPT sebagai pemudah cara

• Sistem penyampaian terbaik

• Keberkesanan pelaksanaan dan pemantauan

• KPI - berdasarkan prestasi

• Perbelanjaan berhemah

• Pemilihan pengurusan tertinggi IPTA berdasarkan merit

Teras 1:

Meluaskan Akses dan Meningkatkan Ekuiti

• Pendemokrasian melalui meritokrasi kepelbagaian

(50% akses pengajian tertiari 33% tenaga kerja berpendidikan tertiari)

• Dana Pembangunan Modal Insan Pengajian Tinggi - biasiswa berprestij (pelajar cemerlang) dan

biasiswa khas (kumpulan tertentu)

2 0 2 0

PENGAJIA N TINGGI NEGARA MENJELANG

PELAN STRATEGIK

PENGAJIAN TINGGI NEGARA

TERAS STRATEGIK

2.30 Sebagai kesimpulan,

Rajah 2.4

menggariskan matlamat dan sasaran utama yang dikenal pasti dalam setiap teras

strategik ke arah kecemerlangan pengajian tinggi negara. Matlamat dan sasaran terperinci akan dijelaskan dalam

setiap bab berikutnya. Struktur dokumen Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara dirangka mengikut urutan

pendahuluan, status semasa, cabaran, objektif, strategi, pelan tindakan, faktor kritikal kejayaan dan penutup untuk

memudahkan rujukan dan pelaksanaan. Seterusnya, Bab 3 hingga Bab 9 menerangkan tujuh teras utama Pelan

Strategik ini secara terperinci sebagai peletakan asas transformasi pengajian tinggi melangkaui 2020. Secara

ringkasnya, tujuh teras telah dikenal pasti dalam Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara.

31

30

Rajah 2.4

Teras Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara