

105
Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015
•
Penurunan kuasa kepada IPTA untuk melantik tenaga pengajar dan pensyarah luar secara
kontrak telah mempermudah dan mempercepatkan urusan pengisian jawatan pensyarah di
IPTA.
Infrastruktur
•
Dalam tempoh Rancangan Malaysia Kesembilan (RMKe-9), 2006-2010, KPT melaksanakan
sebanyak 669 projek iaitu 511 projek fizikal dan 158 projek bukan fizikal (terdiri daripada
perolehan peralatan, tanah, pembelian bangunan, ICT, Latihan Penyelidikan (SLAI), Geran
Penyelidikan Fundamental (FRGS), Pembangunan Kokurikulum dan Sumber Manusia untuk
Politeknik dan Kolej Komuniti.
•
Dari segi prestasi perbelanjaan pembangunan di bawah RMKe-9, KPT telah membelanjakan
98.87% daripada jumlah peruntukan yang dikeluarkan.
•
Mengoptimumkan penggunaan ICT – Dalam Fasa 1, sebanyak 17 aplikasi dibangunkan
di bawah projek ISP. Antara cabaran yang dihadapi termasuklah penggunaan
Technology
Platform
yang kurang stabil, kelemahan pengurusan projek oleh pihak vendor, masalah
kepakaran teknikal dan perubahan keperluan pengguna.
•
60 sistem atas talian yang dibangunkan oleh KPT dan penggunaan sistem e-Government
telah banyak membantu mempercepatkan urusan dengan pelanggan seperti Sistem UPU
(Kemasukan Pelajar), MyMohes (Sistem Maklumat IPTA),
Tracer Study
(Sistem Pengesanan
Graduan), Sistem Pengurusan Biasiswa/ Pinjaman, Sistem Profil Akademik, Sistem Pengurusan
Dokumen Jemaah Menteri, Sistem Aduan (ICMS), e-SISDOK (Sistem Dokumen), SPPII (Sistem
Pemantauan Projek) dan lain-lain termasuk HRMIS telah digunakan sepenuhnya di KPT.
Sebagai rumusan, pada Fasa 1 PSPTN, sistem penyampaian KPT mencapai kedudukan dan taraf cemerlang.
Peningkatan imej tersebut telah menjadikan KPT sebagai rujukan umum oleh agensi-agensi Kerajaan yang
lain.
Tumpuan Fasa 2
Dalam Fasa 2, bagi memperkasakan sistem penyampaian perkhidmatan KPT, usaha-usaha strategik akan
terus digembleng untuk memastikan peranan pemudahcaraan KPT berterusan dan menjadi lebih berkesan
ke arah pelaksanaan projek-projek dan inisiatif dalam PSPTN demi meningkatkan ketertampakan
(visibility)
dan imej korporat KPT secara keseluruhannya. Pelan tindakan yang dibangunkan memberi fokus kepada
membangunkan
feel good factor
dalam kalangan pemegang taruh dengan pelaksanaan strategi-strategi
berikut: