

107
Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015
Dalam Fasa 2 juga, tumpuan ke arah membudayakan inovasi dalam sistem penyampaian
Kementerian akan dilaksanakan dengan menggalakkan perekayasaan proses kerja (
Business
Process Reengineering
; BPR), penggunaan secara meluas teknologi maklumat dan komunikasi,
penyediaan Pelan Tindakan Inovasi dan Kreativiti yang merangkumi aktiviti-aktiviti
pembudayaan inovasi secara terancang dan melaksanakan usaha bagi meningkatkan
kesedaran tentang perlunya pendekatan inovasi dan kreativiti dalam penyampaian
perkhidmatan. Usaha juga akan diambil untuk mempromosi hasil inovasi dan kreativiti yang
dilaksanakan dengan jayanya kepada warga organisasi, pelanggan dan pemegang taruh,
serta menambah baik saluran yang sedia ada, bagi membolehkan pelanggan
mengemukakan cadangan inovasi dan kreativiti untuk meningkatkan penyampaian
perkhidmatan.
•
Peningkatan penggunaan ICT secara meluas dengan penambahbaikan terhadap akses dan
kualiti infrastruktur dan infostruktur.
Pembangunan dan pelaksanaan ICT di KPT adalah berdasarkan strategi pemantapan info
dan infra ICT yang sedia ada. Usaha untuk mengintegrasikan penggunaan ICT dalam sistem
pengurusan akan dilaksanakan bagi menyokong sistem penyampaian KPT. Bagi Fasa 2,
tumpuan Pelan Strategik ICT adalah untuk penambahbaikan sistem penyampaian dan
penambahbaikan akses dan kualiti ICT KPT.
•
Pelaksanaan projek pembangunan yang lebih menjurus kepada infrastruktur bukan fizikal
berbanding fizikal dengan tumpuan dan penekanan kepada keberhasilan
(outcome)
.
Peruntukan berjumlah RM4.70 bilion telah diluluskan kepada KPT bagi tempoh 2011-2012. Ini
melibatkan RM2.82 bilion untuk projek-projek sambungan RMKe-9 yang sebahagian besarnya
dapat disiapkan dalam tahun 2011 manakala RM1.88 bilion adalah bagi projek-projek baru
dalam RMKe-10. Sepanjang tempoh tersebut, KPT akan melaksanakan 240 projek yang mana
210 merupakan projek sambungan RMKe-9 manakala 30 lagi merupakan projek baru.
Daripada 240 projek tersebut, 204 merupakan projek fizikal dan 36 adalah projek bukan fizikal.
Fokus RMKe-10 bukan hanya kepada pembinaan bangunan, makmal dan prasarana
semata-mata. Tumpuan adalah lebih menjurus kepada pembangunan infrastruktur bukan
fizikal berbanding fizikal. Tumpuan fokus sebegini ini selaras dengan penekanan kepada
keberhasilan
(outcome)
, misalnya mengalihkan tumpuan daripada membina bangunan
akademik kepada meningkatkan kemahiran tenaga pengajar untuk pencapaian pelajar
yang cemerlang.