

102
Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015
Dasar e-Pembelajaran dan kerangka yang telah disediakan hanya akan dapat tercapai dengan wujudnya
faktor-faktor kejayaan kritikal seperti berikut:
•
Sokongan padu dari Ketua Institusi dan pengurusan atasan sangat penting.
•
Penerimaan oleh masyarakat akademik bahawa e-Pembelajaran akan menambah baik
proses pembelajaran dan pengajaran sangat penting, kerana hanya dengan
buy-in
pemegang taruh golongan ini, e-Pembelajaran dapat disemarakkan.
•
Semua staf yang terlibat dalam pembelajaran dan pengajaran mesti dilatih untuk benar-
benar memahami kelebihan e-Pembelajaran serta mempunyai cukup kemahiran untuk
membangun dan menggunakan e-Kandungan dalam pedagogi.
•
e-Kandungan telah dibangunkan secara sistematik dan menepati piawai yang ditentukan
memandangkan hal ini penting dalam menjamin kualiti e-Pembelajaran.
•
Prasarana yang membolehkan penggunaan e-Kandungan serta mesra pelajar dan ahli
akademik.
Pelan Tindakan
Mengukuh strategi
e-Pembelajaran dalam
proses Pembelajaran &
Pengajaran
Strategi
Pelan Tindakan
Penghasilan
Tahun
Dasar e-Pembelajaran Negara
(DePaN) disediakan dan
dilancarkan
Dasar dan pelan tindakan
e-Pembelajaran disediakan
pada peringkat IPT
Peningkatan bilangan peserta
yang menghadiri kursus
Peningkatan bilangan kurikulum
kursus dalam mod
blended
dan
e-Kandungan yang disediakan
dan dimuat turun dalam
Learning Management System
(LMS)
Peningkatan penggunaan
e-Pembelajaran
Perwujudan instrumen
pemberian insentif dan
pengiktirafan ke atas
penggunaan e-Pembelajaran
2011
2011
2011-2015
2011-2015
2011-2015
2011-2015
Meningkatkan infrastruktur
e-Pembelajaran
Menentukan struktur organisasi
e-Pembelajaran
Menyediakan program latihan
untuk perkembangan profesional
Menentukan kurikulum dan
e-Kandungan
Membudayakan e-Pembelajaran