Table of Contents Table of Contents
Previous Page  132 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 132 / 180 Next Page
Page Background

102

Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015

Dasar e-Pembelajaran dan kerangka yang telah disediakan hanya akan dapat tercapai dengan wujudnya

faktor-faktor kejayaan kritikal seperti berikut:

Sokongan padu dari Ketua Institusi dan pengurusan atasan sangat penting.

Penerimaan oleh masyarakat akademik bahawa e-Pembelajaran akan menambah baik

proses pembelajaran dan pengajaran sangat penting, kerana hanya dengan

buy-in

pemegang taruh golongan ini, e-Pembelajaran dapat disemarakkan.

Semua staf yang terlibat dalam pembelajaran dan pengajaran mesti dilatih untuk benar-

benar memahami kelebihan e-Pembelajaran serta mempunyai cukup kemahiran untuk

membangun dan menggunakan e-Kandungan dalam pedagogi.

e-Kandungan telah dibangunkan secara sistematik dan menepati piawai yang ditentukan

memandangkan hal ini penting dalam menjamin kualiti e-Pembelajaran.

Prasarana yang membolehkan penggunaan e-Kandungan serta mesra pelajar dan ahli

akademik.

Pelan Tindakan

Mengukuh strategi

e-Pembelajaran dalam

proses Pembelajaran &

Pengajaran

Strategi

Pelan Tindakan

Penghasilan

Tahun

Dasar e-Pembelajaran Negara

(DePaN) disediakan dan

dilancarkan

Dasar dan pelan tindakan

e-Pembelajaran disediakan

pada peringkat IPT

Peningkatan bilangan peserta

yang menghadiri kursus

Peningkatan bilangan kurikulum

kursus dalam mod

blended

dan

e-Kandungan yang disediakan

dan dimuat turun dalam

Learning Management System

(LMS)

Peningkatan penggunaan

e-Pembelajaran

Perwujudan instrumen

pemberian insentif dan

pengiktirafan ke atas

penggunaan e-Pembelajaran

2011

2011

2011-2015

2011-2015

2011-2015

2011-2015

Meningkatkan infrastruktur

e-Pembelajaran

Menentukan struktur organisasi

e-Pembelajaran

Menyediakan program latihan

untuk perkembangan profesional

Menentukan kurikulum dan

e-Kandungan

Membudayakan e-Pembelajaran