

101
Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015
Inisiatif e-Pembelajaran dalam Fasa 1 pada keseluruhannya telah mencapai sasaran yang telah ditetapkan.
Status penggunaan e-Pembelajaran dan kedudukan prasarana untuk pengajian tinggi juga telah ditentukan.
Dasar e-Pembelajaran telah selesai digubal dan dipersetujui oleh pemegang taruh dan melalui dasar ini, satu
kerangka dan sasaran mengikut fasa telah dibangunkan untuk tempoh 2011-2015.
Tumpuan Fasa 2
Dalam Fasa 2, Pasukan Projek CAP e-Pembelajaranmenumpukan kepada pelaksanaan Dasar e-Pembelajaran
dan penetapan sasaran dalam Fasa Permulaan (2011-2012), Fasa Pengisian (2013-2014) dan Fasa Optimum
(2015) e-Pembelajaran. Selain itu, Fasa 2 juga memfokuskan kepada penerapan e-Kandungan dalam
Pembelajaran dan Pengajaran (P&P) di samping pembangunan dan perkongsian repositori dan direktori
bahan pembelajaran digital untuk kegunaan dan rujukan. Bagi merealisasikan hasrat ini, Dasar e-Pembelajaran
Negara (DePAN)telah dilancarkan oleh YB. Menteri Pengajian Tinggi pada 16 April 2011.
Keberhasilan e-Pembelajaran dalam Fasa Optimum (2015) dibahagikan kepada lima tonggak seperti berikut:
•
Infrastruktur:
IPT mempunyai jalur lebar berkelajuan tinggi; menubuhkan unit
helpdesk
/khidmat
sokongan atau koordinator dan menyediakan pelantar e-Pembelajaran dan peralatan ICT.
•
Struktur organisasi:
IPT mempunyai visi danmisi untukmengintegrasikan e-Pembelajaran dalam
pembelajaran dan pengajaran; menubuhkan satu pasukan e-Pembelajaran; membina polisi
e-Pembelajaran dan menubuhkan unit e-Pembelajaran serta menyelaraskan aktiviti
e-Pembelajaran dengan kerjasama Pusat ICT.
•
Perkembangan Profesional:
Staf dan pelajar mempunyai pengetahuan dalampedagogi serta
mengamalkan e-Pembelajaran; kemahiran dalam teknologi dan literasi maklumat telah
dikuasai oleh staf dan pelajar IPT; dan staf, pelajar dan
stakeholders
IPT mempunyai sikap
yang positif terhadap e-Pembelajaran.
•
Kurikulum dan e-Kandungan:
Mempunyai kurikulum kursus dalam mod
blended
; 50%
e-Kandungan asli dapat dibangunkan; melaksanakan aktiviti e-Penaksiran; dan pewujudan
standard atau piawai e-Pembelajaran boleh diguna pakai di semua IPT.
•
Pembudayaan:
Staf dan pelajar menggunakan e-Pembelajaran secarameluas; IPT menyebar
dan berkongsi amalan terbaik dalam e-Pembelajaran serta memberi pengiktirafan nasional.