

99
Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015
Strategi
Pelan Tindakan
Penghasilan
Tahun
(i) Peningkatan bilangan projek
unggul yang tidak merangkumi
ARI
(ii) Peningkatan bilangan projek
unggul dengan kedudukan
antarabangsa
2011 – 2013
2011 – 2013
(h) Mempromosi, memasarkan
dan menentukan kedudukan
utama projek-projek/program-
program unggul
PROJEK AGENDA KRITIKAL
e-PEMBELAJARAN
Pendahuluan
Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi yang pesat membolehkan pembelajaran dan pengajaran
dibuat melalui penggunaan rangkaian yang mampu menghubungkan guru dengan pelajar, pelajar dengan
pelajar dan pelajar dengan bahan web global secara dalam talian. Penggunaan teknologi maklumat dan
komunikasi untuk memudah cara proses pembelajaran dan pengajaran atau lebih khususnya e-Pembelajaran
menjadikan pelajar lebih aktif dan bertanggungjawab terhadap pembelajarannya. Konsep pembelajaran
sedemikian yang tertumpukan pelajar melalui teknologi e-Pembelajaran dijangka melahirkan siswazah yang
lebih bertanggungjawab, bebas dan berdikari serta boleh bersaing di persada antarabangsa.
Dalam mengharungi arus transformasi pendidikan ini, salah satu inisiatif awal Projek Agenda Kritikal (CAP)
e-Pembelajaran ialah menggubal Dasar e-Pembelajaran Negara (DePAN) untuk menyediakan satu
kerangka e-Pembelajaran berkualiti yang sesuai dengan konsep 1Malaysia dan Model Baharu Ekonomi.
Dasar e-Pembelajaran ini juga mendukung intipati strategik Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10) dan
Agenda Inovasi Malaysia (AIM). Salah satu daripada lima teras strategik yang digariskan dalam RMKe-10
ialah membangun modal insan bertaraf dunia dengan memberi tumpuan kepada 12 Bidang Ekonomi Utama
Nasional (NKEA) terutamanya dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) serta perkhidmatan
pendidikan.
Dasar e-Pembelajaran IPT digubal oleh Pasukan Projek CAP e-Pembelajaran bertujuan untuk menyediakan
pendidikan yang berkualiti pada semua peringkat IPT serta memberi akses yang saksama dan adil kepada
rakyat jelata. Ini adalah selari dengan keperluan bidang kritikal e-pendidikan yang dikemukakan oleh
National