Table of Contents Table of Contents
Previous Page  129 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 129 / 180 Next Page
Page Background

99

Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015

Strategi

Pelan Tindakan

Penghasilan

Tahun

(i) Peningkatan bilangan projek

unggul yang tidak merangkumi

ARI

(ii) Peningkatan bilangan projek

unggul dengan kedudukan

antarabangsa

2011 – 2013

2011 – 2013

(h) Mempromosi, memasarkan

dan menentukan kedudukan

utama projek-projek/program-

program unggul

PROJEK AGENDA KRITIKAL

e-PEMBELAJARAN

Pendahuluan

Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi yang pesat membolehkan pembelajaran dan pengajaran

dibuat melalui penggunaan rangkaian yang mampu menghubungkan guru dengan pelajar, pelajar dengan

pelajar dan pelajar dengan bahan web global secara dalam talian. Penggunaan teknologi maklumat dan

komunikasi untuk memudah cara proses pembelajaran dan pengajaran atau lebih khususnya e-Pembelajaran

menjadikan pelajar lebih aktif dan bertanggungjawab terhadap pembelajarannya. Konsep pembelajaran

sedemikian yang tertumpukan pelajar melalui teknologi e-Pembelajaran dijangka melahirkan siswazah yang

lebih bertanggungjawab, bebas dan berdikari serta boleh bersaing di persada antarabangsa.

Dalam mengharungi arus transformasi pendidikan ini, salah satu inisiatif awal Projek Agenda Kritikal (CAP)

e-Pembelajaran ialah menggubal Dasar e-Pembelajaran Negara (DePAN) untuk menyediakan satu

kerangka e-Pembelajaran berkualiti yang sesuai dengan konsep 1Malaysia dan Model Baharu Ekonomi.

Dasar e-Pembelajaran ini juga mendukung intipati strategik Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10) dan

Agenda Inovasi Malaysia (AIM). Salah satu daripada lima teras strategik yang digariskan dalam RMKe-10

ialah membangun modal insan bertaraf dunia dengan memberi tumpuan kepada 12 Bidang Ekonomi Utama

Nasional (NKEA) terutamanya dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) serta perkhidmatan

pendidikan.

Dasar e-Pembelajaran IPT digubal oleh Pasukan Projek CAP e-Pembelajaran bertujuan untuk menyediakan

pendidikan yang berkualiti pada semua peringkat IPT serta memberi akses yang saksama dan adil kepada

rakyat jelata. Ini adalah selari dengan keperluan bidang kritikal e-pendidikan yang dikemukakan oleh

National