Table of Contents Table of Contents
Previous Page  133 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 133 / 180 Next Page
Page Background

103

Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015

PROJEK AGENDA KRITIKAL

SISTEM PENYAMPAIAN KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI (KPT)

Pengenalan

CAP Sistem Penyampaian KPT diwujudkan untuk merancang strategi dan melaksanakan inisiatif di bawah

Teras Ke-7 PSPTN untuk KPT bertindak sebagai pemudah cara ke arah memperkasakan pengajian tinggi

negara dan menjadikan Malaysia sebagai hab kecemerlangan pengajian tinggi antarabangsa menjelang

tahun 2020.

Justeru, untuk merealisasikan matlamat tersebut, Sistem Penyampaian KPT perlu bersifat proaktif dan responsif

dengan memberi perkhidmatan yang berkualiti, cekap, berkesan dan efisien serta memenuhi kehendak

pelanggan dan

stakeholders

melalui aspek tadbir urus terbaik, budaya kerja cemerlang, sumber kewangan

yang mencukupi, sumber manusia yang kompeten dan infrastruktur yang lengkap.

Rumusan Status Fasa 1

Secara keseluruhannya bagi Fasa 1- Peletakan Asas (2007-2010) Sistem Penyampaian KPT telah melalui proses

transformasi dengan peningkatan dan penambahbaikan mutu perkhidmatan. Antara pencapaian CAP

pada Fasa 1 adalah seperti berikut:

Tadbir Urus

Pada tahun 2010, KPT telah memperoleh penarafan Lima Bintang dalam Penilaian Sistem Star

Rating (SSR) MAMPU dengan

prestasi cemerlang

berbanding dengan tahun 2007 (penarafan

Empat Bintang) dan tahun 2008 (penarafan Tiga Bintang) dan berada di tangga ketiga

daripada 27 Kementerian yang dinilai pada tahun berkenaan.

Bagi tempoh 2007-2010, Indeks Kualiti Perkhidmatan

(Quality Service Index)

Kementerian telah

meningkat ke tahap cemerlang dengan pencapaian 90% pada tahun 2008, 94% pada tahun

2009 dan 99.8 % pada tahun 2010.

KPT telah memperolehi pengiktirafan Pensijilan Semula MS ISO 9001: 2008 pada tahun 2010.