

PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
6.26 Untuk menambah baik sistem perkhidmatan universiti, IPTA juga perlu menangani
karenah birokrasi dalam universiti dan menyemak semula perundangan serta prosedur
yang tidak relevan yang boleh menjejaskan prestasi. Sistem penyampaian IPTA melibatkan
aktiviti pemilihan pelajar, pengambilan tenaga pengajar dan penyelidik serta pelaksanaan
program pengajian baru. Sistem penyampaian berkesan perlu dilaksanakan bersandarkan
prinsip ketelusan, akauntabiliti dan integriti. Kecekapan dalam sistem penyampaian amat
penting bagi mengelakkan pembaziran dan ini memerlukan perbelanjaan oleh IPTA
secara berhemah. Di samping itu, inovasi dan kreativiti dalam sistem penyampaian
pengajian tinggi mesti dibudayakan untuk menambah baik imej dan prestasi IPT serta
menggalakkan pembaharuan.
6.27 Kerajaan telah menukar nama enam (6) kolej universiti awam
kepada universiti. Langkah ini telah menambahkan bilangan IPTA
kepada 20 buah yang mempunyai imej yang sama pada pandangan
orang awam. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk
memastikan supaya universiti yang dahulunya kolej universiti terus
mengekalkan peranan dan fungsi asalnya dari segi saiz enrolmen
pelajar dan matlamat untuk menghasilkan graduan kejuruteraan
teknologi yang menekankan aspek
hands on
. Penubuhan kolej
universiti bermula pada tahun 1998 adalah bermodelkan sistem
pengajian tinggi di negara seperti Jerman, Perancis dan Jepun yang
mempunyai landasan teknikal dan akademik.
6.28 Kualiti IPT perlu terus dipertingkatkan supaya setanding dengan
universiti terbaik di dunia dengan membangunkan kurikulum yang
relevan, mempergiat aktiviti penyelidikan dan menarik pelajar terbaik
serta mendapat perkhidmatan daripada ahli akademik yang cemerlang. Usaha yang lebih
gigih perlu diambil bagi meningkatkan kualiti setanding dengan IPT terkemuka dunia.
Secara umumnya, universiti terkemuka di dunia terbahagi kepada tiga kumpulan iaitu
Universiti Apex, Universiti Elit dan Universiti Kompetitif serta mempunyai ciri seperti
dalam
Rajah 6.3.
Peranan Politeknik dan Kolej Komuniti
6.23 Politeknik juga menyediakan laluan pengajian teknikal di peringkat sijil dan diploma. Semenjak penubuhan Politeknik
Ungku Omar pada tahun 1969, bilangan politeknik telah bertambah dengan pesatnya dan pada masa ini, terdapat
21 politeknik yang sedang beroperasi. Kursus utama yang ditawarkan di politeknik adalah dalam bidang teknikal. Di
samping itu, politeknik juga menawarkan kursus dalam bidang ICT, perdagangan dan hospitaliti. Jumlah enrolmen
pelajar pada tahun 2007 adalah seramai 82,000 orang. Kapasiti politeknik akan terus dipertingkatkan di bawah
RMKe-9 dengan cadangan pembinaan tujuh (7) lagi politeknik. Secara puratanya, setiap negeri di Malaysia mempunyai
dua (2) buah politeknik. Berbeza dengan IPTA yang ditadbirkan sebagai satu entiti berasingan, politeknik ditadbir
uruskan secara pengurusan berpusat sungguhpun setiap politeknik mempunyai struktur pengurusan sendiri. Mulai
tahun 2007, terdapat tujuh (7) politeknik yang akan menawarkan program di peringkat diploma lanjutan.
6.24 Berikutan keperluan menyediakan laluan pembelajaran alternatif di bawah pendekatan peluang kedua
(second
chance)
, kerajaan telah menubuhkan kolej komuniti mulai tahun 2001. Sehingga kini, terdapat 37 buah kolej komuniti
dan di bawah RMke-9, sebanyak 25 buah kolej komuniti lagi akan dibina. Selain daripada itu, sebanyak 30 buah kolej
komuniti akan ditubuhkan secara sewaan premis. Jumlah enrolmen pelajar di kolej komuniti adalah melebihi 10,000
orang bagi mereka yang mengikuti kursus peringkat sijil, tidak termasuk pelatih yang mengikuti kursus jangka pendek.
Berikutan pelancaran penjenamaan semula oleh Y.A.B. Perdana Menteri pada Februari 2007, kolej komuniti akan
mula menawarkan kursus di peringkat diploma. Bagi menggalakkan penyertaan yang lebih tinggi, maka kerajaan telah
juga meluluskan bayaran elaun kepada mereka yang layak. Kolej komuniti akan juga menggiatkan kolaborasi dengan
syarikat swasta sebagai satu usaha penjenamaan semula. Bentuk kursus adalah secara penggunaan pembelajaran
berasaskan kerja
(work-based learning
atau
WBL)
.
CABARAN
6.25 Untuk memantapkan keberkesanan dan integriti sistem penyampaian, IPT perlulah jelas tentang visi, misi, objektif dan
teras strategik pengajian tinggi. Ini memerlukan setiap IPTA membuat pengubahsuaian yang diperlukan untuk
menjajarkan semula arah strategik masing-masing dengan arah strategik kementerian. Untuk membolehkan semua
entiti di pengajian tinggi bergerak sehala dengan matlamat yang ditetapkan maka program pengajian yang ditawarkan
oleh IPTA perlu diselaraskan. Di samping itu, perlu diwujudkan rantaian
(linkages)
antara IPTA berfokus dalam bidang
teknikal dengan politeknik yang akan menjadi program feeder kepada IPTA berkenaan. Langkah ini amat penting
untuk memastikan supaya kerajaan mendapat nilai optimum
(optimum value for money)
daripada perbelanjaan besar
tahunan yang diperuntukkan kepada IPTA.
99
98