Table of Contents Table of Contents
Previous Page  56 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 56 / 66 Next Page
Page Background

PELAN STRATEGIK

PENGAJIAN TINGGI NEGARA

ix. Menyediakan latihan dalam aspek pengurusan dan kepimpinan di samping

menggalakkan amalan tadbir urus yang baik melalui program yang dilaksanakan di

AKePT.

x. Memberikan peluang kepada setiap Naib Canselor dan Timbalan Naib Canselor

untuk mengikuti kursus kepimpinan tersohor

(signature course)

di universiti

terkemuka di dunia.

xi. Mengkaji kaedah pelantikan pensyarah melalui skim perkhidmatan

tenure

di universiti

penyelidikan. Skim perkhidmatan

tenure

dipraktikkan di universiti dan kolej di

kebanyakan negara maju, khususnya di Amerika Utara. Skim ini boleh mendorong

pensyarah untuk meningkatkan prestasi dan mewujudkan

budaya kecemerlangan di kalangan tenaga akademik.

xii. Melaksanakan kaedah penganugerahan gelaran Profesor kepada

yang benar-benar layak berdasarkan kriteria akademik

(penerbitan dalam jurnal berimpak tinggi, jurnal antarabangsa,

citation,

penulisan bersama rakan sejawat luar negara),

berbanding dengan kenaikan pangkat berdasarkan prestasi kerja.

xiii. Menyediakan cuti sabatikal kepada pensyarah atau pengajar

politeknik dan kolej komuniti yang mempamerkan keunggulan

dan inovasi dalam amalan pengajaran dan pembelajaran.

xiv. Mempertingkatkan program kepakaran khas kepada ahli

akademik bagi kursus kritikal.

xv. IPTA dan IPTS menjalin kerjasama dalam membangunkan program latihan

perkembangan staf dengan kos yang rendah dan berpatutan. Di samping itu, IPTS

boleh menghantar staf mereka mengikuti pengajian di IPTA secara sepenuh masa

atau separuh masa.

Peningkatan budaya profesionalisme ahli akademik

6.39 Dalam usaha meningkatkan budaya profesionalisme di kalangan ahli akademik IPT, langkah-langkah berikut akan

dilaksanakan:

i.

Memantapkan skim perkhidmatan ahli akademik IPT, terutamanya pensyarah-pensyarah perubatan supaya

setanding dengan rakan sejawat mereka di Kementerian Kesihatan.

Di samping itu,

skim

perkhidmatan yang berasingan untuk penjawat daripada skim perguruan (DG) yang berada di KPT dan

pensyarah politeknik serta kolej komuniti akan diwujudkan. Perbincangan dengan agensi pusat mengenai

perkara ini telah dimuktamadkan,

ii.

Mengkaji dan menyemak semula skim perkhidmatan pengajian tinggi yang khusus untuk ahli akademik IPT untuk

menjadikan skim itu lebih kompetitif dengan memperkenalkan pakej perkhidmatan dan insentif untuk menarik

ahli akademik dan penyelidik terbaik dari dalam dan luar negara.

iii. Menggubal dasar dan menyelaraskan pelaksanaan program latihan kemahiran kepada ahli akademik dengan

memberikan penekanan kepada teknologi, teknikal dan vokasional.

iv. Menggiatkan pelaksanaan program Skim Latihan Akademik IPTA dan Skim Latihan Akademik Bumiputera untuk

pensyarah IPTA serta Skim Hadiah Latihan Persekutuan untuk pensyarah politeknik dan kolej komuniti ke arah

menambah bilangan pensyarah yang mempunyai kelayakan PhD.

v.

Melaksanakan program Anugerah Akademik Negara yang bertujuan untuk memberikan pengiktirafan kepada

pensyarah IPTA yang cemerlang dalam pelbagai bidang. Pada masa ini, anugerah diberikan kepada bidang

pengajaran, penyelidikan, penerbitan, seni kreatif dan kreativiti serta kepimpinan akademik.

vi. Melaksanakan Anugerah

Fellowship

(Pengajaran dan Pembelajaran) Pengajian Tinggi bagi menghargai pensyarah

yang mencapai tahap cemerlang dalam amalan pengajaran dan pembelajaran.

vii. Memantapkan program latihan pengajaran dan pembelajaran secara berterusan bagi meningkatkan kualiti tenaga

akademik di IPT. Di samping itu, program latihan dan pembangunan yang lebih kerap akan dilaksanakan untuk

staf bukan akademik seperti pegawai pentadbiran, juruteknologi makmal dan sokongan.

viii. Meneruskan dasar dan pelaksanaan program sangkutan pensyarah IPT ke industri bagi meningkatkan kompetensi

mereka dan skim pengambilan pensyarah industri bagi membolehkan para profesional yang bekerja dalam

industri terlibat dalam pendidikan di IPT. Untuk menyelaraskan program ini peranan pegawai perhubungan

IPT–industri di semua IPT akan dimantapkan.

107

106