

PELAN STRATEGIK
PENGAJIAN TINGGI NEGARA
RUJUKAN
Bank Dunia dan Unit Perancang Ekonomi, 2007.
‘Malaysia and the Knowledge Economy:
Building a World-Class System of Higher Education’ EPU dan World Bank.
Department of Education, Science and Training,Australia, 2003.
Our Universities. Backing
Australia’s Future. Commonwealth of Australia. Retrieved 12 May 2007 online at
http://www.backingaustraliasfuture.
gov.au/Higher Education Funding Council for England, 2006.
HEFCE Strategic Plan 2006-2011.
Retrieved 12 April 2007 online at
http://www.hefce.ac.uk/pubs/hefce/2006 /06_13/06_13.pdf
Jabatan Perdana Menteri, 1991.
Wawasan 2020. Percetakan Nasional Berhad.
Kementerian Kewangan, 2002.
Pelan Induk K-Ekonomi. Kuala Lumpur: Kementerian Kewangan.
Kementerian Pelajaran Malaysia, 2007.
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010.
Putrajaya: Kementerian Pelajaran.
Kementerian Pengajian Tinggi, 2006.
Laporan Jawatankuasa Mengkaji, Menyemak Dan Membuat
Perakuan Tentang Perkembangan Dan Hala Tuju Pengajian Tinggi Malaysia : Langkah-langkah ke
Arah Kecemerlangan. Shah Alam, Selangor : UPENA, UiTM
Kementerian Pengajian Tinggi, 2007.
Dokumen Transformasi Pengajian Tinggi Malaysia. Shah
Alam, Selangor. UPENA, UiTM
Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Perindustrian, 2006.
Pelan Induk Perindustrian Ketiga (2006-2015). Kuala Lumpur: Percetakan Nasional Malaysia
Berhad.
Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi, 2006.
National Survey of Research & Development,
2006 Report. Putrajaya: Malaysian Science and Technology Information Centre (MASTIC),
MOSTI
Kementerian Sains,Teknologi dan Inovasi, 2005.
Biotechnology for Wealth Creation and Social
Well-being.The Way Forward. Putrajaya: MOSTI.
Kementerian Sains,Teknologi dan Inovasi, 2004.
Dasar Sains dan Teknologi Negara Kedua
2006-2015. Putrajaya: Malaysian Science and Technology Information Centre (MASTIC), MOSTI.
Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, 2001.
Rangka Rancangan Jangka Panjang
Ketiga (2001-2010). Putrajaya: Percetakan Nasional Malaysia Berhad.
Unit Perancang Ekonomi. Jabatan Perdana Menteri, 2006.
Rancangan Malaysia Kesembilan
2006-2010. Putrajaya: Percetakan Nasional Malaysia Berhad.
KESIMPULAN
10.1 Sistem pengajian tinggi di Malaysia dan di kebanyakan negara mengalami perubahan yang pesat, terutamanya bagi memenuhi
tuntutan globalisasi terhadap peluasan akses pendidikan tertiari, keperluan untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan
pembelajaran, kepelbagaian penyampaian perkhidmatan, perubahan dalam kaedah pembiayaan dan pelaburan dalam pengajian
tinggi. Dalam era globalisasi, persaingan menjadi begitu sengit bagi mendapatkan pelajar yang berkualiti untuk menyambung
pelajaran ke IPT dan untuk menarik pelajar antarabangsa menyambungkan pelajaran ke negara ini. Perkembangan ICT
meningkatkan mobiliti pelajar dan penyebaran maklumat secara meluas bagi membolehkan orang ramai membuat perbandingan
secara menyeluruh ke atas keberkesanan sesuatu program pengajian dan institusi pengajian tinggi yang berkualiti.Corak pengajaran
dan pembelajaran juga turut berkembang daripada cara konvensional (kehadiran pelajar secara sepenuh masa) kepada
kepelbagaian kaedah pembelajaran seperti pendidikan jarak jauh, pembelajaran separuh masa, pembelajaran melalui kemudahan
elektronik, sistem kemasukan terbuka dan sebagainya.
10.2 Pelan Strategik ini bermatlamat untuk melahirkan modal insan minda kelas pertama dan menjadikan Malaysia sebagai hab
kecemerlangan pengajian tinggi antarabangsa melalui empat fasa pelaksanaan iaitu peletakan asas (2007–2010),pemerkasaan dan
peningkatan (2011–2015), kecemerlangan (2016–2020) serta kegemilangan dan kelestarian pengajian tinggi (melangkaui tahun
2020). Untuk merealisasikan matlamat pelan ini, maka tujuh teras strategik dirangka bagi menangani cabaran pengajian tinggi
negara, iaitu akses dan ekuiti yang semakin meningkat, kualiti pengajaran dan pembelajaran, aktiviti penyelidikan dan inovasi,
pemerkasaan IPT, pengantarabangsaan, pembelajaran sepanjang hayat dan pengukuhan sistem penyampaian KPT.
10.3 Kejayaan Pelan Strategik ini, amat bergantung pada sistem pelaksanaan dan pemantauan yang mantap. Pemantauan akan diadakan
secara berkala dan dibuat penambahbaikan pada setiap peringkat pelaksanaan supaya sasaran yang ditetapkan tercapai. Pertama,
peletakan asas transformasi perlu berada di landasan yang betul untuk mencapai sasaran yang ditentukan. Melalui pelan tindakan,
aktiviti peningkatan dan pemerkasaan akan dilaksanakan bagi menuju kecemerlangan pengajian tinggi. Kejayaan pada peringkat
transformasi akan menentukan kegemilangan dan kelestarian pengajian tinggi melangkaui tahun 2020. Pelan Strategik ini penting
bukan sahaja kepada penggubal dasar tetapi kepada pelbagai pihak yang mempunyai kaitan dengan pengajian tinggi termasuk pihak
berkepentingan,pelajar,ibu bapa,institusi dalam dan luar negara yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan pengajian
tinggi di Malaysia.
10.4 Pelan Strategik ini mengambil kira cabaran semasa dan akan datang sebagai suatu landasan untuk memartabatkan sistem pengajian
tinggi negara. Sistem yang berkualiti berupaya membentuk modal insan minda kelas pertama yang mampu menggunakan
pengetahuan secara proaktif, kreatif dan inovatif serta mahir dalam bidang teknikal dan pengurusan bagi menangani persekitaran
global yang dinamik. Modal insan yang dibangunkan akan menyumbang kepada kesejahteraan masyarakat dan kekayaan negara
serta sejagat. Disamping itu, penubuhan Universiti Apex di Malaysia turut memberi sumbangan signifikan kepada perkembangan
ilmu di peringkat global. Ini membolehkan institusi pengajian tinggi akan lebih berdaya saing dan menjadikan Malaysia sebagai hab
kecemerlangan pengajian tinggi antarabangsa.
159
158