Table of Contents Table of Contents
Previous Page  48 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 48 / 66 Next Page
Page Background

Universiti Penyelidikan

CIRI-CIRI

i.

Universiti Malaya

ii.

Universiti Sains Malaysia

iii.

Universiti Kebangsaan Malaysia

iv.

Universiti Putra Malaysia

Universiti Komprehensif

i.

Universiti Teknologi MARA

ii.

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

iii.

Universiti Malaysia Sabah

iv.

Universiti Malaysia Sarawak

Universiti Berfokus

i.

Universiti Teknologi Malaysia

ii.

Universiti Utara Malaysia

iii.

Universiti Pendidikan Sultan Idris

iv.

Universiti Tun Hussein Onn Malaysia

v.

Universiti Teknikal Malaysia Melaka

vi.

Universiti Malaysia Perlis

vii.

Universiti Malaysia Terengganu

viii.

Universiti Malaysia Pahang

ix.

Universiti Sains Islam Malaysia

x.

Universiti Darul Iman Malaysia

xi.

Universiti Malaysia Kelantan

xii.

Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

PELAN STRATEGIK

PENGAJIAN TINGGI NEGARA

PENDAHULUAN

6.01 Sebagai gedung ilmu, IPT memberikan sumbangan yang signifikan kepada kemajuan sosioekonomi negara dan

pembangunan modal insan. Pada masa ini, IPTA dan IPTS telah berkembang dengan pesatnya dengan pertambahan

bilangan pelajar dan pelbagai program pengajian. Seiring dengan perkembangan globalisasi, IPT perlu mempunyai

daya saing dan daya tahan supaya dapat berada dalam kelompok universiti terbaik dunia. Usaha meningkatkan

keupayaan IPT akan berterusan untuk melaksanakan fungsi dan tanggungjawabnya dengan lebih cekap, telus dan

berkesan ke arah mewujudkan sistem pengajian tinggi yang cemerlang. Bagi tujuan tersebut, satu atau dua buah

universiti apex daripada kalangan IPT akan dibentuk dalam tempoh terdekat. Menjelang tahun 2020, sekurang-

kurangnya tiga (3) IPT diiktiraf di antara 100 universiti dan satu antara 50 universiti terkemuka di dunia. Di samping

itu, IPTA mempunyai sekurang-kurangnya 75 peratus tenaga akademik yang mempunyai PhD serta semua IPTA

diberi kuasa autonomi apabila mencapai sasaran penjanaan pendapatan yang ditetapkan.

STATUS SEMASA

Pemantapan struktur tadbir urus IPT

6.02 Sistem pengajian tinggi perlu memastikan IPT membina reputasi dengan mempunyai keupayaan yang dinamik,

berdaya saing, mampu meramal cabaran mendatang dan bersedia bertindak secara berkesan. Antara ciri IPT

terkemuka dunia ialah kejayaan menarik dan mengekalkan ahli akademik terbaik yang dapat menyumbang secara

signifikan kepada kemajuan penyelidikan, menghasilkan siswazah yang dapat menguasai dan mengamalkan ilmu yang

dipelajari demi kemajuan masyarakat setempat, negara dan sejagat. Di samping itu, nisbah pensyarah dengan pelajar

adalah pada kadar yang bersesuaian bagi menjamin kualiti pengajian yang ditawarkan oleh IPT.

6.03 Universiti awam di Malaysia dikategorikan kepada tiga kumpulan, iaitu universiti penyelidikan, universiti berfokus

(teknikal, pendidikan, pengurusan dan pertahanan) dan universiti komprehensif. Sehingga kini, terdapat 20 buah IPTA

(yang ditubuhkan di bawah AUKU 1971) yang terdiri daripada empat universiti penyelidikan, empat universiti

komprehensif dan dua belas lagi adalah universiti berfokus. Ciri bagi ketiga-tiga kumpulan ini adalah seperti

Rajah

6.1

. Universiti penyelidikan memberikan lebih tumpuan kepada bidang penyelidikan, universiti berfokus tertumpu

kepada bidang khusus berkaitan dengan penubuhannya sementara universiti komprehensif menawarkan pelbagai

kursus dan bidang pengajian.

91

90

• Bidang Pengajian

berfokuskan penyelidikan

• Kemasukan kompetitif

• Pensyarah berkualiti

• Nisbah siswazah dan

pascasiswazah 50:50

• Pelbagai Bidang Pengajian

• Kemasukan kompetitif

• Pensyarah berkualiti

• Nisbah siswazah dan

pascasiswazah 70:30

• Bidang Pengajian

berfokus

• Kemasukan kompetitif

• Pensyarah Berkualiti

• Nisbah siswazah dan

pasca siswazah 70:30

Rajah 6.1:

Kategori IPTA