

15
(1) Persekitaran dan infrastruktur
41. Pertama,
persekitaran dan infrastruktur
— kita mahu
memastikan sekolah sebagai tempat yang selamat dan sejahtera,
di samping lengkap dengan kemudahan asas yang diperlukan.
42. Sejak awal pentadbiran saya di kementerian, saya telah pergi
memantau sekolah-sekolah daif di Sabah & Sarawak. Saya komited
untuk memastikan projek membaikpulih sekolah daif di seluruh
negara menjadi salah satu keutamaan. Malah, pejabat saya
dilengkapi dengan
dashboard
yang membolehkan saya memantau
secara
live
perkembangan projek membaikpulih sekolah-sekolah
daif tersebut.
43. Pada tahun 2018 sahaja, pembaikan projek sekolah daif di
Semenanjung, Sabah dan Sarawak adalah sebanyak 394 projek
dengan peruntukan berjumlah RM1.703 bilion.
44. Sehingga 31 Disember 2018, daripada 394 projek sebanyak
237 (60%) buah projek telah siap dan dikeluarkan CPC manakala
65 (17%) buah projek telah siap pembikinannya dan dalam proses
pengeluaran CPC sebelum dapat diserahkan untuk kegunaan
sekolah pada sesi persekolahan 2019. Baki 92 (23%) buah projek
masih dalam pelbagai peringkat pelaksanaan dan dijangka siap
selewatnya pada bulan Mac 2019.
45. Pembangunan Sekolah Daif pada tahun 2019 akan ditambah
baik dari aspek penggunaan skala impak, kaedah pelaksanaan dan