Previous Page  21 / 34 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 34 Next Page
Page Background

21

58. Berdasarkan takrifan UNESCO ini, jelas bahawa pendidikan

merupakan hak setiap individu di sesebuah negara. Tidak wajar

untuk mana-mana golongan dalam negara ini terpinggir daripada

menerima pendidikan hanya kerana perbezaan status sosial dan

kebolehan mereka.

59. Dalam agenda pendidikan inklusif ini, kita akan memberikan

tumpuan untuk mengurangkan kadar keciciran murid dan

memastikan golongan OKU, golongan B40, orang asli dan kanak-

kanak tanpa dokumen turut menerima pendidikan seperti murid

yang lain. Kita akan memastikan mulai tahun ini, pintu institusi

pendidikan akan terbuka seluas-luasnya kepada semua kanak-

kanak yang berhak.

60. Kementerian bertanggungjawab memastikan setiap OKU

menerima pendidikan sewajarnya. Antara usaha yang dilakukan

adalah menyediakan kemudahan mesra OKU secara berperingkat

di sekolah, bermula dengan Sekolah Pendidikan Khas dan Program

Pendidikan Khas Integrasi (PPKI), dan meningkatkan kerjasama

antara Kementerian, syarikat korporat dan NGO berhubung

penyediaan perkhidmatan pendidikan khas.

61. Mulai tahun ini juga, Kementerian telah melaksanakan Dasar

Sifar Penolakan

(Zero-reject Policy)

secara menyeluruh bagi Murid

Berkeperluan Khas (MBK). Ini bagi memastikan tiada murid dalam

kalangan OKU yang dinafikan daripada memasuki alam

persekolahan. Langkah ini diambil bagi memastikan golongan ini

mendapat hak pendidikan yang sama seperti murid yang lain dan

mengelakkan isu keciciran pendidikan dalam kalangan OKU.