Previous Page  20 / 34 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 34 Next Page
Page Background

20

Peperiksaan Pertengahan Tahun dan Peperiksaan Akhir Tahun

yang telah lama diamalkan.

55. Pentaksiran Bilik Dajah (PBD) ini juga akan melihat kepada

perkembangan potensi murid secara lebih menyeluruh termasuk

penerapan amalan nilai murni dan kesedaran sivik khususnya yang

berbentuk rutin harian. Ia akan berlaku melalui suasana

pembelajaran yang menyeronokkan dan bermakna buat murid dan

guru. Kita ingin melihat murid gembira untuk belajar dan dapat

membentuk nilai-nilai yang baik seperti rajin berusaha, amanah,

hormat orang lain, tekun bekerja, dan rajin membaca.

56. Selain itu, kita juga telah memansuhkan pembahagian kelas

mengikut pencapaian akademik. Hal ini kerana pembahagian kelas

mengikut pencapaian akademik terutamanya seawal Tahun Satu

adalah tidak selari dengan prinsip asas Pentaksiran Berasaskan

Sekolah (PBS), iaitu menekankan kemenjadian murid secara

holistik atau menyeluruh. Pemansuhan pembahagian kelas ini akan

menjadi platform yang baik untuk mewujudkan iklim pembelajaran

yang positif berteraskan nilai-nilai murni.

(4) Pendidikan Inklusif

57. Keempat dan yang terakhir ialah

pendidikan inklusif

.

UNESCO mentakrifkan pendidikan inklusif sebagai

“a process of

addressing and responding to the diversity of needs of

all

learners.”