

20
Peperiksaan Pertengahan Tahun dan Peperiksaan Akhir Tahun
yang telah lama diamalkan.
55. Pentaksiran Bilik Dajah (PBD) ini juga akan melihat kepada
perkembangan potensi murid secara lebih menyeluruh termasuk
penerapan amalan nilai murni dan kesedaran sivik khususnya yang
berbentuk rutin harian. Ia akan berlaku melalui suasana
pembelajaran yang menyeronokkan dan bermakna buat murid dan
guru. Kita ingin melihat murid gembira untuk belajar dan dapat
membentuk nilai-nilai yang baik seperti rajin berusaha, amanah,
hormat orang lain, tekun bekerja, dan rajin membaca.
56. Selain itu, kita juga telah memansuhkan pembahagian kelas
mengikut pencapaian akademik. Hal ini kerana pembahagian kelas
mengikut pencapaian akademik terutamanya seawal Tahun Satu
adalah tidak selari dengan prinsip asas Pentaksiran Berasaskan
Sekolah (PBS), iaitu menekankan kemenjadian murid secara
holistik atau menyeluruh. Pemansuhan pembahagian kelas ini akan
menjadi platform yang baik untuk mewujudkan iklim pembelajaran
yang positif berteraskan nilai-nilai murni.
(4) Pendidikan Inklusif
57. Keempat dan yang terakhir ialah
pendidikan inklusif
.
UNESCO mentakrifkan pendidikan inklusif sebagai
“a process of
addressing and responding to the diversity of needs of
all
learners.”