

123
Laporan Tahunan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
2016
prestasi kewangan
p) Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST)
Pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan berkuatkuasa pada 1 April 2015. Sebagai
Universiti Awam yang menyediakan perkhidmatan pendidikan, skop pembekalan UPNM adalah
pembekalan dikecualikan dan boleh dirujuk dalam Perintah Cukai Barang Dan Perkhidmatan
(Pembekalan Dikecualikan) 2014 P.U.(A) 271. Implikasi kepada UPNM adalah seperti berikut:
i)
Cukai Output
Perkhidmatan pendidikan seperti yuran pengajian, yuran asrama dan perkhidmatan
pentadbiran yang berkaitan dengan pembekalan pendidikan adalah dikecualikan daripada
GST dan tiada cukai output dibayar. Perkhidmatan bukan pendidikan contohnya seperti
penganjuran seminar atau sewaan ruang niaga adalah tertakluk kepada GST berkadar
standard (6%) atau berkadar sifar (0%).
ii)
Perintah Relif
Universiti Awam tidak membayar GST untuk perolehan bekalan berkaitan pendidikan
kerana pembekal tidak mengenakan GST terhadap perolehan barang terpilih yang
mendapat perintah relif di bawah pendidikan.
iii) Cukai Input
UPNM menanggung GST yang dikenakan oleh pembekal bagi perolehan perkhidmatan
berkaitan dengan pendidikan. UPNM boleh menuntut GST (cukai input) bagi perolehan
bekalan/perkhidmatan berkadar standard 6% sekiranya perolehan tersebut ada kaitan
dengan pembekalan berkadar standard 6% (cukai output).
q)
Aset Tak Ketara
Aset tak ketara diiktiraf apabila ia terdapat kemungkinan bahawa manfaat ekonomi masa
hadapan atau potensi perkhidmatan akan mengalir kepada entiti dan kos atau nilai saksama
aset boleh diukur dengan pasti.
Aset tak ketara diambilalih secara berasingan adalah diukur pada kos pada awalnya manakala
aset yang diperolehi melalui urus niaga bukan pertukaran akan diukur berdasarkan nilai saksama
pada tarikh perolehan. Selepas itu, aset tak ketara diukur pada kos ditolak sebarang pelunasan
terkumpul dan sebarang kerugian rosot nilai terkumpul, jika ada. Kos yang berkaitan dengan
aset tak ketara yang dijanakan secara dalaman kecuali perbelanjaan pembangunan diiktiraf
sebagai perbelanjaan.
Sesuatu aset tak ketara itu akan dinilai sama ada terdapat tempoh jangkaan hayat ataupun
tidak. Jika aset tak ketara itu tidak mempunyai jangkaan hayat, maka ia tidak perlu dilunaskan
tetapi perlu dinilai sama ada perlu dibuat rosot nilai jika terdapat sebarang petunjuk.
Perisian komputer dilunaskan berdasarkan jangkaan hayat selama 5 tahun.
Pada setiap tarikh pelaporan, tempoh dan kaedah pelunasan akan dikaji semula jika terdapat
tanda perubahan yang ketara dalam faktor-faktor yang memberi kesan kepada nilai sisa,
jangkaan hayat atau corak penggunaan aset sejak tarikh pelaporan tahunan yang lalu.
Keuntungan atau kerugian atas nyahiktiraf aset tak ketara adalah ditentukan dengan
membandingkan nilai pelupusan bersih dengan nilai dibawa aset di mana perbezaannya akan
diambil kira sebagai keuntungan atau kerugian di dalam penyata prestasi kewangan.
Kos penyelidikan dan pembangunan
Kos penyelidikan diiktiraf sebagai perbelanjaan. Kos pembangunan pada projek individu diiktiraf
sebagai aset tidak ketara apabila entiti dapat menunjukkan bahawa:
• Kebolehlaksanaan teknikal dalam menyempurnakan aset tersebut agar aset itu boleh
digunakan atau dijual;
• Keinginan untuk menyempurnakan dan keupayaan untuk menggunakan atau menjual aset
tersebut;