

69
Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015
Dalam Fasa 2 ini, buat kali pertamanya MQA akan melaksanakan penarafan disiplin pengajian di institusi
pengajian tinggi melalui Sistem Penarafan Disiplin Pengajian (
Discipline-based Rating System,
D-SETARA).
Pelaksanaan D-SETARA buat kali pertama ini akan memberi fokus kepada tiga disiplin pengajian iaitu:
•
Perubatan dan Sains Kesihatan
•
Kejuruteraan
•
Pelancongan dan Hospitaliti
Pemilihan tiga disiplin pengajian ini adalah untuk menyokong inisiatif NKEA dalam Pendidikan yang
menyasarkan pembangunan beberapa kelompok disiplin pendidikan termasuk tiga disiplin seperti yang
tersebut di atas.
Pelaksanaan CAP Jaminan Kualiti dalam tempoh 2011-2015 dijangka akan memberi kesan positif kepada kualiti
programdan institusi pengajian tinggi. Akreditasi programakan memberi keyakinan kepada pihak berkepentingan
dalam dan luar negara tentang kualiti program pengajian dan memberi manfaat kepada pelajar untuk
memiliki kelayakan program yang telah mendapat akreditasi. Melalui penarafan institusi dan juga disiplin
pengajian, institusi pengajian tinggi disasarkan akan terus berdaya saing, bertanggungjawab dan berusaha
untuk mencapai tahap kualiti yang lebih tinggi.
Memorandum Kerjasama Antarabangsa akan meningkatkan peranan MQA dalam arena antarabangsa
dan kesefahaman global tentang proses dan prosedur jaminan kualiti. Ini akan dapat meningkatkan
kebolehpindahan kelayakan dan mobiliti pelajar Malaysia ke negara-negara luar.
Bagi menjayakan CAP Jaminan Kualiti, faktor-faktor berikut perlu diberi perhatian:
•
Sebagai agensi pelaksana, MQAmemerlukan sokongan yang padu dan berterusan daripada
Kementerian dan agensi-agensi penggubal dasar yang berkaitan.
•
Menjalinkan perkongsian yang lebih erat dengan semua pihak berkepentingan terutamanya
Pemberi Pendidikan Tinggi (PPT) mengenai jaminan kualiti.
•
Komitmen dan kerjasama PPT khususnya dalam urusan untuk mendapatkan perakuan
akreditasi bagi semua program pengajian yang ditawarkan dan membekalkan data dalam
pelaksanaan SETARA dan eksesais audit yang lain.
•
PPT membudayakan amalan jaminan kualiti dan mengambil langkah proaktif dalam
melaksanakannya bagi meningkatkan kualiti pengajian tinggi.
•
Pencapaian beberapa KPI memerlukan pembiayaan tambahan memandangkan kos
pelaksanaan yang tinggi.