

65
Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015
Tumpuan Fasa 2
Tumpuan Fasa 2 ialah bagi mengukuhkan pelaksanaan CAP Pembangunan Holistik Pelajar. Dalam konteks
ini,pasukan projek CAP akan menyelaraskan ketiga-tiga CAP yang saling berhubung-kait iaitu CAP
Pembangunan Holistik Pelajar (HSD), CAP Kebolehpasaran Siswazah (GE) dan CAP Keusahawanan untuk
membangunkan instrumen pengukuran yang bersesuaian bagi mengukur tahap kebolehfungsian graduan
(functional graduate;
FG).
Keberhasilan CAP yang disasarkan bagi Fasa 2 PSPTN menjelang 2015 ialah untuk melahirkan siswazah yang
berketerampilan selaras dengan tumpuan Fasa 2 yang menekankan kepada peningkatan bilangan siswazah
berkebolehfungsian (FG) yang memenuhi kehendak pasaran dan memiliki daya saing yang tinggi. Untuk
mencapai hasrat tersebut, faktor kritikal kejayaan CAP yang diberi keutamaan ialah:
•
Tadbir urus
Memastikan terdapat penyelarasan dalam usaha dan tindakan antara Pemegang Taruh
(stakeholder)
.
•
Sumber Manusia
Mendapatkan jurulatih yang berkelayakan dan berkebolehan
(Qualified and certified trainer).
Pelan Tindakan
Meningkatkan
pelaksanaan kursus
kokurikulum berkredit
di semua IPTA
Mempertingkat dan
menambah baik kualiti
pelaksanaan kursus
kokurikulum berkredit
Strategi
Pelan Tindakan
Penghasilan
Tahun
Peningkatan bilangan
program pengajian akademik
yang melaksanakan kursus
kokurikulum berkredit sebagai
syarat bergraduat
Peningkatan bilangan
kursus kokurikulum berkredit
berdasarkan kandungan
(LOKI), kaedah penyampaian &
kaedah penaksiran
2011-2015
2011-2015
Pelaksanaan
Training of Trainers
(TOT)
Mensyaratkan kursus kokurikulum
berkredit sebagai syarat wajib
bergraduat bagi program
pengajian akademik yang belum
melaksanakannya
Melaksanakan audit proforma
Melaksanakan semakan semula
kursus kokurikulum berkredit
berdasarkan peratusan semasa
Melaksanakan audit proforma