Table of Contents Table of Contents
Previous Page  95 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 95 / 180 Next Page
Page Background

65

Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015

Tumpuan Fasa 2

Tumpuan Fasa 2 ialah bagi mengukuhkan pelaksanaan CAP Pembangunan Holistik Pelajar. Dalam konteks

ini,pasukan projek CAP akan menyelaraskan ketiga-tiga CAP yang saling berhubung-kait iaitu CAP

Pembangunan Holistik Pelajar (HSD), CAP Kebolehpasaran Siswazah (GE) dan CAP Keusahawanan untuk

membangunkan instrumen pengukuran yang bersesuaian bagi mengukur tahap kebolehfungsian graduan

(functional graduate;

FG).

Keberhasilan CAP yang disasarkan bagi Fasa 2 PSPTN menjelang 2015 ialah untuk melahirkan siswazah yang

berketerampilan selaras dengan tumpuan Fasa 2 yang menekankan kepada peningkatan bilangan siswazah

berkebolehfungsian (FG) yang memenuhi kehendak pasaran dan memiliki daya saing yang tinggi. Untuk

mencapai hasrat tersebut, faktor kritikal kejayaan CAP yang diberi keutamaan ialah:

Tadbir urus

Memastikan terdapat penyelarasan dalam usaha dan tindakan antara Pemegang Taruh

(stakeholder)

.

Sumber Manusia

Mendapatkan jurulatih yang berkelayakan dan berkebolehan

(Qualified and certified trainer).

Pelan Tindakan

Meningkatkan

pelaksanaan kursus

kokurikulum berkredit

di semua IPTA

Mempertingkat dan

menambah baik kualiti

pelaksanaan kursus

kokurikulum berkredit

Strategi

Pelan Tindakan

Penghasilan

Tahun

Peningkatan bilangan

program pengajian akademik

yang melaksanakan kursus

kokurikulum berkredit sebagai

syarat bergraduat

Peningkatan bilangan

kursus kokurikulum berkredit

berdasarkan kandungan

(LOKI), kaedah penyampaian &

kaedah penaksiran

2011-2015

2011-2015

Pelaksanaan

Training of Trainers

(TOT)

Mensyaratkan kursus kokurikulum

berkredit sebagai syarat wajib

bergraduat bagi program

pengajian akademik yang belum

melaksanakannya

Melaksanakan audit proforma

Melaksanakan semakan semula

kursus kokurikulum berkredit

berdasarkan peratusan semasa

Melaksanakan audit proforma