

64
Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015
peringkat ijazah sarjana muda yang melaksanakan kursus kokurikulum berkredit sebagai
syarat wajib bergraduat. Sehingga Disember 2010, bilangan program pengajian akademik
peringkat ijazah sarjana muda yang ditawarkan di semua IPTA adalah sebanyak 1,006
program. Daripada jumlah tersebut, didapati bahawa 85.28% iaitu 858 program pengajian
akademik peringkat ijazah sarjana muda ini telah melaksanakan kursus kokurikulum berkredit
sebagai syarat wajib bergraduat.
•
Mempertingkatkan dan menambah baik kualiti pelaksanaan kursus kokurikulum berkredit
OS ini memfokuskan kepada usaha mempertingkatkan dan menambah baik kualiti
pelaksanaan kursus kokurikulum berkredit. Bilangan kursus kokurikulum berkredit diukur
berdasarkan kandungan (LOKI), kaedah penyampaian dan kaedah penaksiran. Kebanyakan
IPTA mempunyai kursus kokurikulum berkredit.
Bagaimanapun, masih terdapat kursus kokurikulum yang ditawarkan yang tidak mempunyai
perancangan pengajaran
(lesson plan)
yang mengikut piawaian yang ditetapkan. Justeru,
langkah perlu diambil untuk menambah baik dan mempertingkatkan pelaksanaan kursus
kokurikulum berkredit sedia ada. Sehingga Disember 2010, bilangan kursus kokurikulum
berkredit yang ditawarkan di semua IPTA adalah sebanyak 1,359 kursus. Pada akhir Fasa 1
sebanyak 90.36% kursus iaitu 1,228 daripada 1,359 kursus kokurikulum berkredit telah mengikut
piawaian yang ditetapkan.
•
Meningkatkan bilangan kursus kokurikulum yang dikreditkan terutamanya dalam Teras
Kepemimpinan, Teras Daya Usaha & Inovasi dan Teras Kesukarelawanan
Kecenderungan kursus kokurikulum yang ditawarkan di IPTA adalah lebih tertumpu kepada
Teras Sukan dan Kebudayaan. Hal ini menyebabkan Teras Kepemimpinan,Teras Daya Usaha
& Inovasi dan Teras Kesukarelawanan ini merupakan teras yang kurang ditawarkan di universiti.
Antara isu pelaksanaan yang dikenal pasti dalam pelaksanaan Fasa 1 adalah seperti berikut:
•
Kursus kokurikulum lebih tertumpu kepada bidang Sukan.
•
Tenagapengajar/jurulatihmerupakan tenagapengajar separamasayanghanyamempunyai
sijil bakat dan pengalaman.
•
Pemahaman jurulatih terhadap LOKI masih rendah.
•
Kekangan kewangan bagi pelaksanaan inisiatif di IPT