Table of Contents Table of Contents
Previous Page  88 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 88 / 180 Next Page
Page Background

58

Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015

lima lagi merupakan kampus cawangan universiti luar negara. Sehingga akhir Disember 2010 sebanyak 8,114

program pengajian telah diluluskan oleh Jabatan Pengajian Tinggi Kementerian Pengajian Tinggi untuk

ditawarkan di IPTS dan daripada jumlah tersebut kira-kira 59% telah pun memenuhi keperluan MQA dan

memperoleh akreditasi. Sehingga Disember 2010, IPTS memberi peluang kepada 408,034 orang pelajar untuk

melanjutkan pengajian pada pelbagai peringkat pengajian dan mempunyai tenaga pengajar seramai 25,

486 orang. Dari bilangan tenaga pengajar itu, 55.1% memiliki kelayakan Sarjana dan PhD atau yang setaraf.

Dengan kapasiti ruang dan tenaga pengajar sedia ada, IPTS kini mempunyai enrolmen pelajar di peringkat

sarjana dan PhD berjumlah 24, 468 orang atau kira-kira 6% daripada keseluruhan enrolmen di IPTS.

Tumpuan Fasa 2

IPTS akan terus memainkan peranan untuk menyediakan peluang pendidikan di negara ini. Selain

menyediakan peluang pendidikan, aspek kualiti pendidikan akan terus menjadi agenda utama pada fasa

kedua pelaksanaan PSPTN. Untuk itu, beberapa strategi telah dirangka bagi merealisasikan hasrat tersebut.

Akses kepada Pendidikan Tinggi

Pertumbuhan pesat institusi pengajian tinggi swasta telah dapat meningkatkan akses kepada

pendidikan tinggi bagi penduduk Malaysia. Ini merupakan satu asas kukuh kepada pencapaian

hasrat negara untuk membolehkan sekurang-kurangnya 50% daripada penduduk Malaysia, khususnya

bagi kohort umur 17 hingga 23 tahun, mendapat pendidikan tinggi menjelang tahun 2015. Penawaran

tempat pengajian yang meliputi pelbagai bidang oleh IPTS secara langsung membolehkan Malaysia

merealisasikan konsep pendemokrasian pendidikan, iaitu dengan bertambahnya bilangan penduduk

Malaysia mendapat pendidikan pada peringkat tertinggi mengikut pilihan dan kebolehan masing-

masing.

Bagi mencapai matlamat meningkatkan tahap akses kepada pendidikan tinggi swasta, strategi berikut

dicadangkan bagi tempoh lima tahun (2011-2015):-

o

Meningkatkan bilangan tempat pengajian di IPTS berdasarkan

three-tier system

yang meliputi

pengajian peringkat sijil, diploma dan ijazah:

menggalakkan IPTS sedia ada meningkatkan penawaran tempat belajar dan

meningkatkan kapasiti pengambilan pelajar;

menaik tarafkan IPTS bertaraf Kolej kepada kolej universiti atau universiti swasta;