Table of Contents Table of Contents
Previous Page  84 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 84 / 180 Next Page
Page Background

54

Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015

Setiap institusi pengajian tinggi (IPT) memainkan peranan yang penting dalam menghasilkan siswazah

yang berkebolehan yang bersedia ditempatkan di sektor pekerjaan sama ada di pasaran tempatan atau

antarabangsa. Isu-isu yang berkaitan dengan kebolehdapatan kerja siswazah sentiasa berkait rapat dengan

kebolehpasaran dan kemahiran siswazah. Menyedari hakikat ini, KPT telah mengambil beberapa langkah

strategik bagi memastikan siswazah yang dihasilkan oleh IPT di negara ini mempunyai kualiti dan ciri-ciri yang

diperlukan oleh pasaran kerja. Selain menyediakan peluang pengajian tinggi kepada semua golongan yang

berkelayakan, KPT juga bertanggungjawab memastikan setiap siswazah yang dihasilkan mempunyai nilai

kebolehpasaran dan kebolehdapatan kerja yang tinggi.

Bagi mencapai hasrat tersebut, KPT telah meletakkan kebolehpasaran siswazah sebagai salah satu daripada

Projek Agenda Kritikal dalam Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) pada tahun 2007.

Rumusan Status Fasa 1

Pelaksanaan PSPTN Fasa 1 melihat kepada usaha-usaha peletakan asas beberapa program bagi mencapai

hala tuju transformasi pengajian tinggi. Bagi CAP Kebolehpasaran Siswazah, pelaksanaan PSPTN Fasa 1 melihat

kepada indikator bagi menilai kebolehpasaran siswazah dan sasaran peratus yang perlu dicapai. Bidang

tumpuan CAP dalam pelaksanaan Fasa 1 PSPTN ialah meningkatkan kebolehpasaran siswazah dengan

memastikan sekurang-kurangnya 75% siswazah memperoleh pekerjaan dalam tempoh enam bulan setelah

menamatkan pengajian.

Bagi mengkaji secara berterusan penerimaan para siswazah ke dalam pasaran kerja, KPT telah mewujudkan

satu sistem pengukuran yang bersesuaian dan versatil bagi melaksanakan kaji selidik terhadap graduan

yang bakal menamatkan pengajian di IPT di negara ini. Sistem Kajian Pengesanan Graduan (SKPG) telah

mula dilaksanakan sejak tahun 2006 dan membekalkan fakta dan maklumat mengenai status dan pekerjaan

graduan baru. Kajian Pengesanan Graduan merupakan satu kajian tahunan untuk mengesan destinasi

pertama graduan selepas menduduki peperiksaan pada tahun akhir sehingga tarikh menghadiri majlis

konvokesyen, iaitu lazimnyadalam lingkungan tigahinggaenambulan selepas tamat pengajian. Objektif kajian

adalah untuk meninjau tahap kebolehdapatan kerja dan kebolehpasaran

(employability and marketability)

siswazah, mendapat pandangan dan persepsi siswazah terhadap program akademik, sistem pengajian dan

kemudahan prasarana di IPT masing-masing serta mewujudkan pangkalan data para siswazah IPT.

Peratusan kebolehpasaran siswazah mencapai dan melebihi sasaran 75% mulai tahun 2008 hingga 2010. Bagi

tahun 2010, pencapaian kebolehpasaran siswazah pada peringkat KPT adalah sebanyak 75.4 %. Peratusan ini

merangkumi semua graduan yang dihasilkan oleh IPTA, IPTS, Politeknik dan Kolej Komuniti.