

50
Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015
Rumusan Status Fasa 1
Sepanjang 2010, pelbagai program telah dilaksanakan bagi memperkenalkan, membincangkan dan
mencapai sasaran Industri-Akademiayangtelahditetapkanolehuniversiti masing-masingseperti “BengkelCAP
Industri- Akademia Peringkat Kebangsaan” pada April 2010. Wakil-wakil industri bersama ahli akademik telah
membincangkan peranan industri-Akademia dari perspektif pihak industri. “Pelancaran Pelan Pengukuhan
Hubungan Kerjasama Universiti-Industri dan Program Kluster” telah dilancarkan pada Julai 2010 dan digubal
bagi mencapai hasrat meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran, meningkatkan kebolehpasaran
siswazah, meningkatkan hasil pengkomersilan teknologi dan penyelidikan serta meningkatkan pendapatan
bagi universiti dan industri.
Secara keseluruhannya pencapaian CAP Industri-Akademia menunjukkan peningkatan yang positif
berbanding tahun 2009. Jumlah (RM) projek perundingan daripada industri yang diperoleh adalah sebanyak
RM 119,008,933.22 sumbangan (RM) daripada industri kepada universiti adalah sebanyak RM 48,256,441.67
pada 2010. Seramai 454 orang staf akademik telah mengikuti program sangkutan di industri sepanjang 2010
iaitu peningkatan sebanyak 342 berbanding 2009 (termasuk bilangan staf akademik yang bercuti sabatikal
di IPT lain). Bilangan kakitangan industri yang terlibat dalam aktiviti berkaitan akademik juga menunjukkan
peningkatan yang positif iaitu seramai 1,409 orang pada 2009 kepada 2,577 orang bagi tahun 2010.
Tumpuan Fasa 2
Dalam Fasa 2 (2011–2015), CAP Industri-Akademia akan tertumpu kepada pelaksanaan aktiviti berikut dan
penghasilan yang berkaitan:
•
memperkukuh dan mempertingkatkan penglibatan industri dalam aktiviti- aktiviti sedia ada
yang dilaksanakan oleh semua universiti setiap tahun ke arah mencapai objektif strategik
CAP;
•
memperkembang dan meningkatkan program
“cluster-consortium-based”
kolaborasi
universiti-industri dalam aktiviti-aktiviti hubungan universiti-industri;
•
mempertingkatkan promosi kepakaran universiti kepada pihak industri dan sebaliknya melalui
pembangunan pangkalan data; dan
•
mempertingkatkan
industry-driven innovation
(dalam bidang kurikulum, pembelajaran dan
pengajaran dan R&D).