Table of Contents Table of Contents
Previous Page  75 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 75 / 180 Next Page
Page Background

45

Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015

Rumusan Status Fasa 1

Fasa 1 pelaksanaan CAP Pengantarabangsaan tertumpu kepada peletakan asas untuk menarik kemasukan

pelajar antarabangsa melalui pelaksanaan strategi berikut:

meningkatkan penyertaan program pemasaran dan promosi antarabangsa di luar negara di

jaringan laman web, pameran antarabangsa dan lain-lain saluran;

memperkayakan pengalaman pembelajaran pelajar;

menambahkan jumlah staf akademik, meningkatkan jaringan antarabangsa dan daya saing

staf akademik;

meningkatkan jaringan kolaborasi antarabangsa G2G dan antara institusi secara bilateral,

multilateral dan sebagainya;

mempergiatkan usaha untuk menarik pelajar antarabangsa berkualiti melalui penawaran

tempat bagi pelajar antarabangsa di IPT; dan

meningkatkan jumlah program pengajian akademik yang diiktiraf oleh badan antarabangsa.

Kemasukan pelajar antarabangsa ke IPT tempatan merekodkan peningkatan setiap tahun, seperti yang

ditunjukkan dalam jadual berikut:

*sumber:

Data 2007: Portal KPT

Data 2008, 2009: Buku Perangkaan, Kementerian Pengajian Tinggi (2009)

Data 2010: MyMOHES, Pusat Data dan Maklumat

Malaysia menjadi destinasi pilihan pertama pelajar dari Sudan, Yemen, Maldives dan Somalia pada tahun

2009, menurut penyenaraian

“Global Education Digest 2010”

UNESCO. Secara purata, kira-kira 70% pelajar

TAHUN

2007

2008

2009

2010

IPTA

14,324

18.495

22,456

24,214

IPTS

33,604

50,679

58,294

62,705

JUMLAH

47,928

69,174

80,750

86,919