

45
Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015
Rumusan Status Fasa 1
Fasa 1 pelaksanaan CAP Pengantarabangsaan tertumpu kepada peletakan asas untuk menarik kemasukan
pelajar antarabangsa melalui pelaksanaan strategi berikut:
•
meningkatkan penyertaan program pemasaran dan promosi antarabangsa di luar negara di
jaringan laman web, pameran antarabangsa dan lain-lain saluran;
•
memperkayakan pengalaman pembelajaran pelajar;
•
menambahkan jumlah staf akademik, meningkatkan jaringan antarabangsa dan daya saing
staf akademik;
•
meningkatkan jaringan kolaborasi antarabangsa G2G dan antara institusi secara bilateral,
multilateral dan sebagainya;
•
mempergiatkan usaha untuk menarik pelajar antarabangsa berkualiti melalui penawaran
tempat bagi pelajar antarabangsa di IPT; dan
•
meningkatkan jumlah program pengajian akademik yang diiktiraf oleh badan antarabangsa.
Kemasukan pelajar antarabangsa ke IPT tempatan merekodkan peningkatan setiap tahun, seperti yang
ditunjukkan dalam jadual berikut:
*sumber:
Data 2007: Portal KPT
Data 2008, 2009: Buku Perangkaan, Kementerian Pengajian Tinggi (2009)
Data 2010: MyMOHES, Pusat Data dan Maklumat
Malaysia menjadi destinasi pilihan pertama pelajar dari Sudan, Yemen, Maldives dan Somalia pada tahun
2009, menurut penyenaraian
“Global Education Digest 2010”
UNESCO. Secara purata, kira-kira 70% pelajar
TAHUN
2007
2008
2009
2010
IPTA
14,324
18.495
22,456
24,214
IPTS
33,604
50,679
58,294
62,705
JUMLAH
47,928
69,174
80,750
86,919