

35
Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015
melahirkan siswazah berbakat yang cemerlang dari segi pemikiran kreatif dan strategik serta kemahiran
keusahawanan dan kepimpinan yang akan memacu kejayaan negara pada dekad akan datang.
Bagi mencapai matlamat ini, kaedah P&P hendaklah dipertingkatkan kualitinya dengan memantapkan
pelan tindakan untuk meningkatkan kualiti program P&P. Antaranya ialah perkongsian amalan terbaik
antara IPT, memperoleh pengiktirafan antarabangsa dan memastikan IPT mengadakan pelan tindakan bagi
meningkatkan kemudahan fizikal SCL.
Dalam pada itu, Pelan Tindakan Fasa 2 juga mengambil kira Pelan Pembangunan Modal Insan Inovatif pada
Peringkat Tertiari
(Implementation Plan for Development of Innovative Human Capital at Tertiary Level)
dan
tumpuan NKEA.
Pelaksanaan PSPTN Fasa 2 akan memberi tumpuan kepada pencapaian objektif berikut:
•
meningkatkan GSA pelajar dengan melaksanakan kaedah yang bersesuaian;
•
memperkasakan kapasiti pensyarah dalam melaksanakan SCL;
•
menggalakkan perkongsian amalan terbaik antara IPT mengenai pembelajaran dan
pengajaran;
•
mempertingkatkan kualiti program melalui penghasilan inovasi dan pengiktirafan
antarabangsa; dan
•
mempertingkatkan pengetahuan staf bukan akademik dalam proses berkaitan
pembelajaran dan pengajaran.
Sasaran keberhasilan CAP menjelang tahun akhir pelaksanaan PSPTN Fasa 2, iaitu pada 2015, ialah:
•
100% pensyarah berupaya melaksanakan SCL dalam aktiviti pembelajaran dan pengajaran;
•
100% pensyarah baru mempunyai sijil pengajaran pengajian tinggi;
•
100% graduan mencapai skor minimum 6.5 bagi semua elemen dalam GSA;
•
Peningkatan bilangan program di IPT yang mendapat pengiktirafan pada peringkat
antarabangsa;dan
•
40% staf bukan akademik mendapat pendedahan berkaitan dengan proses pembelajaran
dan pengajaran.