Table of Contents Table of Contents
Previous Page  65 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 65 / 180 Next Page
Page Background

35

Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015

melahirkan siswazah berbakat yang cemerlang dari segi pemikiran kreatif dan strategik serta kemahiran

keusahawanan dan kepimpinan yang akan memacu kejayaan negara pada dekad akan datang.

Bagi mencapai matlamat ini, kaedah P&P hendaklah dipertingkatkan kualitinya dengan memantapkan

pelan tindakan untuk meningkatkan kualiti program P&P. Antaranya ialah perkongsian amalan terbaik

antara IPT, memperoleh pengiktirafan antarabangsa dan memastikan IPT mengadakan pelan tindakan bagi

meningkatkan kemudahan fizikal SCL.

Dalam pada itu, Pelan Tindakan Fasa 2 juga mengambil kira Pelan Pembangunan Modal Insan Inovatif pada

Peringkat Tertiari

(Implementation Plan for Development of Innovative Human Capital at Tertiary Level)

dan

tumpuan NKEA.

Pelaksanaan PSPTN Fasa 2 akan memberi tumpuan kepada pencapaian objektif berikut:

meningkatkan GSA pelajar dengan melaksanakan kaedah yang bersesuaian;

memperkasakan kapasiti pensyarah dalam melaksanakan SCL;

menggalakkan perkongsian amalan terbaik antara IPT mengenai pembelajaran dan

pengajaran;

mempertingkatkan kualiti program melalui penghasilan inovasi dan pengiktirafan

antarabangsa; dan

mempertingkatkan pengetahuan staf bukan akademik dalam proses berkaitan

pembelajaran dan pengajaran.

Sasaran keberhasilan CAP menjelang tahun akhir pelaksanaan PSPTN Fasa 2, iaitu pada 2015, ialah:

100% pensyarah berupaya melaksanakan SCL dalam aktiviti pembelajaran dan pengajaran;

100% pensyarah baru mempunyai sijil pengajaran pengajian tinggi;

100% graduan mencapai skor minimum 6.5 bagi semua elemen dalam GSA;

Peningkatan bilangan program di IPT yang mendapat pengiktirafan pada peringkat

antarabangsa;dan

40% staf bukan akademik mendapat pendedahan berkaitan dengan proses pembelajaran

dan pengajaran.