Table of Contents Table of Contents
Previous Page  64 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 64 / 180 Next Page
Page Background

34

Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015

Selaras dengan Teras 2 PSPTN yang bertujuan untuk menambah baik kualiti pembelajaran dan pengajaran,

pasukan projek CAP Pembelajaran dan Pengajaran telah menetapkan lima objektif strategik seperti berikut:

Mempertingkatkan kualiti program akademik.

Memastikan atribut generik pelajar

(Generic Student Attributes-GSA)

dicapai.

Mempertingkatkan kualiti pensyarah dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran dan

pengajaran.

Mempertingkatkan kualiti staf bukan akademik dalam melaksanakan aktiviti berkaitan

pembelajaran dan pengajaran.

Mempertingkatkan kualiti bagi kemudahan fizikal yang kondusif kepada proses pembelajaran

dan pengajaran yang efektif.

Rumusan Status Fasa 1

Enampetunjuk prestasi utama (KPI) telah ditetapkan dalampelaksanaan Fasa 1 PSPTN bagi CAP Pembelajaran

dan Pengajaran, iaitu:

Peratusan pelajar tahun akhir yang mencapai purata minimum 6 dalam sistem GSA (My3S).

Bilangan prasarana di setiap IPTA yang khusus untuk P&P berasaskan

Student Centred Learning

(SCL).

Bilangan pensyarah yang mempunyai kebolehan menggunakan sekurang-kurangnya satu

kaedah SCL.

Bilangan program yang menggunakan kaedah SCL.

Bilangan rekabentuk kurikulum berasaskan kepada Pembelajaran Berasaskan Hasil

(Outcome

Based Learning-OBE).

Bilangan staf bukan akademik menghadiri latihan yang berkaitan dengan P&P sekurang-

kurangnya dua hari bagi tujuh hari kursus.

Bagi Fasa 1, aktiviti-akitiviti yang telah dilaksanakan oleh kesemua 20 IPTA pada keseluruhannya telah

melangkaui sasaran yang ditetapkan oleh pasukan projek CAP Pembelajaran dan Pengajaran.

Tumpuan Fasa 2

YAB. Perdana Menteri Malaysia semasa membentangkan Model Baharu Ekonomi (MBE) pada 30 Mac 2010

telah menekankan keperluan sistem pendidikan dikaji semula secara berterusan dan ditambah baik bagi