Table of Contents Table of Contents
Previous Page  60 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 60 / 180 Next Page
Page Background

30

Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015

Kecemerlanganahli akademikmerupakan keperluanpentingdalammenjayakanPSPTN. Akademikberbudaya

cemerlang merupakan matlamat akhir usaha memperkukuhkan kualiti pendidikan tinggi. Pembudayaan

dan pemantapan perlu dilihat sebagai proses pembangunan keupayaan individu akademik dan institusi

berbudaya cemerlang yang memberikan perhatian serius terhadap kecemerlangan semasa melaksanakan

urusan teras (pengajaran, penyelidikan dan khidmat masyarakat).

Proses pemantapan akademia yang dilakukan secara berterusan dapat mewujudkan lebih ramai ahli

akademik yang cemerlang yang akan turut membantu dalam mencapai wawasan negara untuk menjadi

hab yang menerajui pengajian tinggi di rantau Asia Pasifik.

Rumusan Status Fasa 1

Tiga penunjuk prestasi utama (KPI) telah ditetapkan dalam Fasa 1 pelaksanaan PSPTN bagi CAP Akademia

iaitu:

Mencari, memilih dan mengekalkan yang terbaik dengan meningkatkan lagi bilangan ahli

akademik asing yang cemerlang di IPT.

Menghargai ahli akademik yang hebat dan unggul dengan menambah bilangan ahli

akademik yang memberi perundingan dan kepakaran dalam aktiviti

‘think tank’

pada

peringkat kebangsaan/antarabangsa.

Menghargai ahli akademik yang unggul dengan memastikan setiap IPTA mengadakan Majlis

Penganugerahan dan Pengiktirafan Kecemerlangan Ahli Akademik setiap tahun.

Secara keseluruhannya, inisiatif yang dilaksanakan oleh CAP Akademia bagi PSPTN Fasa 1 telah mencapai

sasaran yang telah ditetapkan. Bilangan ahli akademik luar negara yang cemerlang serta ahli akademik yang

memberi perundingan dan kepakaran dalam aktiviti

‘think tank’

pada peringkat kebangsaan/antarabangsa

telah dapat dicapai dan melebihi sasaran yang telah ditetapkan bagi tahun 2010. Majlis Penganugerahan

dan Pengiktirafan Kecemerlangan Ahli Akademik telah dilaksanakan oleh setiap IPTA.

Tumpuan Fasa 2

Kepentingan CAP Akademia bagi menyokong gagasan Model Baharu Ekonomi (MBE) yang memberi

penekanan kepada

National Key Result Area

(NKRA) dan

National Key Economic Area

(NKEA) terletak kepada

usaha melestarikan pendidikan tinggi serta memantapkan ekosistem pendidikan. Akademia merupakan

tunjang kepada pengukuhan sistem pendidikan tinggi negara untuk mencapai matlamat Malaysia sebagai