

21
Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015
Rumusan Status Fasa 1
Secara keseluruhan instrumen
Code of University Good Governance
(CUGG),
University Good Governance
Index
(UGGI) dan dokumen
Guide For Preparing and Conducting an Audit to Determine the Readiness for
Autonomy
telah selesai dibangunkan dan didokumenkan pada tahun 2010. Keberkesanan instrumen akan
diuji melalui audit rintis yang akan dijalankan di tiga buah IPTA iaitu Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti
Sains Malaysia dan Universiti Sains Islam Malaysia pada Mac 2011.
Hasrat CAP Tadbir Urus dan Kementerian membina instrumen bagi mengukur kesediaan sistem tadbir urus di
IPTA, adalah bagi memastikan autonomi yang dilaksanakan oleh IPTA akan memberi keuntungan kepada
Kerajaan, IPTA dan rakyat. Usaha ini bukanlah mudah kerana kita berdepan dengan isu-isu pelaksanaan
seperti berikut:
•
audit yang dilaksanakan adalah dalam suasana sudah terdapat terlalu banyak audit;
•
instrumen ini dibina dengan andaian bahawa
good governance
dalam sektor korporat boleh
diguna di institusi pengajian tinggi;
•
mendapatkan kefahaman daripada IPTA mengenai keperluan mengukur sistem dalaman
bagi menilai tahap kesediaan sistem tadbir urus dalam melaksana autonomi;
•
mendapat sokongan dan kefahaman daripada Agensi Pusat bahawa instrumen ini berupaya
mengukur sistem tadbir urus IPTA bagi memastikan integriti, kebertanggungjawaban dan
akauntabiliti dilaksanakan;
•
perbezaan antara IPTA dan Kerajaan dalam pentakrifan autonomi merupakan suatu perkara
yang perlu diurus dengan bijak. Terdapat kecenderungan di kalangan IPTA menyamakan
konteks autonomi kita dengan barat kerana ia menarik,
fashionable
dan terkini. Manakala
mendefinisi autonomi dalam konteks sistem tabungan Kerajaan atau
government funding
merupakan suatu perkara hal yang amat mencabar kerana ia tidak selari dengan amalan
hubungan Kerajaan dengan universiti di negara di mana sistem pendidikan tingginya sudah
matang;
•
autonomi sering juga difahami oleh universiti dan ahli akademiknya sebagai kebebasan
untuk mengguna geran demi kebaikan dunia akademik; yang mana yang terbaik dalam
dunia akademik berkemungkinan tidak efisien; dan
•
universiti tidak memahami bahawa sebagai universiti awam apa yang dilakukan tetap
mempunyai implikasi kepada Kerajaan dan rakyat. Kepentingan Kerajaan dan negara perlu
dijaga setiap masa.