Table of Contents Table of Contents
Previous Page  154 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 154 / 180 Next Page
Page Background

124

Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2011 - 2015

Rumusan Status Fasa 1

Pendidikan dan pembangunan keusahawanan telah diwujudkan sebagai salah satu Projek Agenda Kritikal

PSPTN pada 25 Mei 2010. Oleh yang demikian bagi mendapatkan maklumat lanjut untuk dijadikan sebagai

base line data

dan untuk mengetahui sejauh mana program dan aktiviti keusahawanan dilaksanakan pada

peringkat IPT, taklimat dan sesi dialog dengan wakil IPT telah diadakan bagi mendapatkan input tersebut.

Setelah itu strategik objektif dibangunkan dan ujilari juga dijalankan untuk melihat tahap program dan aktiviti

keusahawanan dijalankan di IPTA dengan mengambil kira penyediaan ekosistem dan sistem sokongan yang

wujud di IPT, program-program yang ditawarkan, kompetensi tenaga pengajar dari segi kepakaran dan

pengalaman serta peruntukan kewangan yang disalurkan untuk program dan aktiviti keusahawanan. Selain

itu maklumat juga mengenai isu pelaksanaan dan cadangan pengukuran juga dibincangkan.

Tumpuan Fasa 2

Antara keberhasilan CAP Keusahawanan yang disasarkan menjelang 2015 ialah untuk menyumbang dalam

menyediakan modal insan dengan minda kelas pertama yang berkualiti, berinovasi dan berdaya saing.

Modal insan tersebut akan menjadi pemangkin kepada transformasi ekonomi negara kepada ekonomi

berpendapatan tinggi dan berpaksikan inovasi danmembantumembangunkan danmelestarikanmasyarakat

perdagangan dan industri melalui penghasilan berikut:

peratus siswazah/lulusan yangmenjadi usahawan selepas enambulan bergraduasi meningkat

daripada 1.6% kepada 5% (peningkatan sebanyak 313%);

pelajar yang diberi pendedahan keusahawanan meningkat 100%;

staf IPT diberikan latihan dalam pendidikan keusahawanan; dan meningkatkan kepada 80%;

dan

sistem penyampaian IPT yang

enterprising.

Bagi melaksanakan CAP Keusahawanan, faktor-faktor kejayaan kritikal yang akan menyumbang kepada

kejayaan adalah seperti:-

penubuhan dan pemantapan Pusat Keusahawanan IPT;

peruntukan kewangan;

dasar/peraturan yang kondusif bagi pembangunan keusahawanan;

kefahaman, kesedaran dan komitmen pihak pengurusan atasan IPT;

tenaga pendidik yang kompeten dalam IPT;