

288
a) Penilaian Pelajar dan Penganugerahan Pensijilan
Setiap kursus mempunyai Pelan Perancangan
Pengajaran (Lesson Plan, L1) yang memberi
maklumat berkenaan penilaian yang dibuat atas
kursus tersebut. Bagi kursus yang mempunyai Ujian
dan Peperiksaan Akhir, kertas-kertas ujian dan
kertas peperiksaan akan melalui sistem semakan
kertas soalan. Bagi kursus pelajaran yang dinilai
berdasarkan Kerja Kursus dan Peperiksaan Akhir,
wajaran Kerja Kursus maksimum adalah 60% dan
wajaran Peperiksaan Akhir maksimum adalah 50%.
Bagi mata pelajaran yang berdasarkan kepada 100%
Kerja Kursus, ia dilaksanakan mengikut rubrik dan
prosedur yang ditetapkan oleh Fakulti masing-
masing.
Penilaian dan penganugerahan kelayakan akademik
kepada pelajar ada dinyatakan dalam Buku
Peraturan Akademik dan Buku Panduan Akademik.
Universiti amat mengambil berat tentang motivasi
pelajar dengan menganugerahkan mereka yang
layak dan berjaya di beberapa peringkat. Antara
penghargaan yang diberikan adalah seperti
Anugerah Dekan di peringkat Fakulti untuk setiap
semester dan Anugerah-anugerah Khas semasa
Majlis Konvokesyen.
Rujuk A 53:
i. Buku Konvokesyen
2017
ii. Buku Konvokesyen
2016
iii. Buku Konvokesyen
2015
iv. Buku Konvokesyen
2014
Rujuk A 54:
i. Minit Mesyuarat
Penyelarasan Anugerah
Konvokesyen UPNM Bil.
1/2017
ii. Kategori Anugerah,
Syarat dan Kriteria
Pencalonan Anugerah
Akademik Ijazah
Sarjana Muda Sempena
Istiadat Konvokesyen
Ke-6 UPNM
Rujuk A 55:
Cabutan Minit Mesyuarat Senat
66 Bil. 5/2017 bertarikh 5
September 2017 berkenaan
Pengurniaan Ijazah Pelajar
Senat juga berperanan menilai dan memperakukan
keputusan peperiksaan pelajar. Penilaian pelajar
adalah melalui proses penelitian dan kelulusan di
peringkat Fakulti melalui Jawatankuasa Akademik.
Seterusnya, Penilaian ini diangkat ke Jawatankuasa
Rujuk A 56:
i.
Buku Panduan
Maklumat
Penubuhan dan
Terma Rujukan atau