Previous Page  180-181 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 180-181 / 449 Next Page
Page Background

78

PERINCIAN KERANGKA PENGURUSAN UPNM

PUSAT PEMBANGUNAN KEUSAHAWANAN DAN INOVASI

NAIB CANSELOR

FUNGSI

PROSES

PIAWAIAN

KPI

1. Membudayakan pelajar

melalui

pendedahan

keusahawanan

bagi

memilih

bidang

keusahawanan sebagai

kerjaya

pilihan

atau

kerjaya utama selepas

bergraduasi.

2. Membantu

pelajar

mendapatkan

pengetahuan

dan

pengalaman di dalam

bidang keusahawanan

3. Menyediakan prasarana di

dalam

kampus

dan

bantuan modal pusingan

kepada

pelajar

bagi

membantu

pelajar

menjalankan

aktiviti

keusahawanan.

4. Mengurus

dan

mengkoordinasikan

pembangunan

keusahawanan pelajar di

universiti

secara

terancang

dan

menyeluruh.

5. Menggalakkan

aktiviti

keusahawanan

di

kalangan pelajar di dalam

kampus.

Penyebaran ilmu dan amalan

keusahawanan yang inovatif

serta pembentukan generasi

muda khususnya graduan

usahawan yang kompetitif

dan berkualiti.

Menyediakan perkhidmatan

sokongan

keusahawanan

seperti

bimbingan

atau

kaunseling

perniagaan,

maklumat perniagaan dan

pembudayaan

keusahawanan

yang

diperlukan oleh usahawan.

Menyumbang kepada proses

mewujudkan usahawan dan

pembangunan bakat dan

kemahiran.

Mewujudkan

perusahaan

kecil dan sederhana dalam

sektor perniagaan, sebagai

sebahagian daripada strategi

untuk menjana usahawan

yang akan menyumbang

sebagai sebahagian daripada

pendapatan

kepada

universiti.

Pelan

Pembangunan

Pendidikan

Malaysia

(PPPM)

(Pendidikan

Tinggi).

Lonjakan 1:

Graduan Holistik, Berciri

Keusahawanan

dan

Seimbang.

Matlamat

Menambah

baik

pengalaman pembelajaran

pelajar dengan memperluas

kolaborasi industri dalam

merangka kurikulum dan

melaksanakan

program

akademik; meningkatkan

pembelajaran berasaskan

pengalaman

dan

pembelajaran berasaskan

perkhidmatan

untuk

membangunkan kemahiran

yang sesuai untuk abad ke-

21 dan memanfaatkan

penggunaan

teknologi

untuk

meningkatkan

pembelajaran

yang

disesuaikan

dengan

keperluan

pelajar

(

personalised learning

)

KPI 1: Bilangan

siswazah

lulusan IPT

menceburi

bidang

perniagaan

selepas tamat

pengajian.

KPI

2:

Peratusan

pelajar ijazah

pertama

dan

diploma

sepenuh masa

(tidak termasuk

pelajar Pasca

Siswazah) yang

mendapat

pendedahan

melalui

program/ aktiviti

keusahawanan

berstruktur

PUSAT

PEMBANGUNAN

KEUSAHAWAN

DAN INOVASI