Background Image
Previous Page  105 / 298 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 105 / 298 Next Page
Page Background

68

PERINCIAN KERANGKA PENGURUSAN UPNM –

PUSAT PEMBANGUNAN KEUSAHAWANAN DAN INOVASI

NAIB

CANSELOR

PUSAT

PEMBANGUNAN

KEUSAHAWAN

DAN INOVASI

FUNGSI

PROSES

PIAWAIAN

KPI

1.

Membudayakan

pelajar

melalui

pendedahan

keusahawanan

bagi

memilih

bidang

keusahawanan

sebagai

kerjaya

pilihan atau kerjaya

utama

selepas

bergraduasi.

2.

Membantu pelajar

mendapatkan

pengetahuan dan

pengalaman

di

dalam

bidang

keusahawanan

3.

Menyediakan

prasarana di dalam

kampus

dan

bantuan

modal

pusingan kepada

pelajar

bagi

membantu pelajar

menjalankan aktiviti

keusahawanan.

4.

Mengurus

dan

mengkoordinasikan

pembangunan

keusahawanan

pelajar di universiti

secara terancang

dan menyeluruh.

5.

Menggalakkan

aktiviti

keusahawanan

dalam

kalangan

pelajar dikampus.

Penyebaran ilmu

dan

amalan

keusahawanan

yang inovatif serta

pembentukan

generasi

muda

khususnya

graduan

usahawan yang

kompetitif

dan

berkualiti.

Menyediakan

perkhidmatan

sokongan

keusahawanan

seperti bimbingan

atau kaunseling

perniagaan,

maklumat

perniagaan dan

pembudayaan

keusahawanan

yang diperlukan

oleh usahawan.

Menyumbang

kepada

proses

mewujudkan

usahawan

dan

pembangunan

bakat

dan

kemahiran.

Mewujudkan

perusahaan kecil

dan

sederhana

dalam

sektor

perniagaan,

sebagai

sebahagian

daripada strategi

untuk

menjana

usahawan yang

akan

menyumbang

sebagai

sebahagian

daripada

pendapatan

kepada universiti.

Pelan

Pembangunan

Pendidikan

Malaysia (PPPM

(Pendidikan

Tinggi).

Lonjakan 1:

Graduan Holistik,

Berciri

Keusahawanan

dan Seimbang.

Matlamat

Menambah baik

pengalaman

pembelajaran

pelajar

dengan

memperluas

kolaborasi industri

dalam merangka

kurikulum

dan

melaksanakan

program

akademik;

meningkatkan

pembelajaran

berasaskan

pengalaman dan

pembelajaran

berasaskan

perkhidmatan

untuk

membangunkan

kemahiran yang

sesuai

untuk

abad ke-21,

memanfaatkan

penggunaan

teknologi untuk

meningkatkan

pembelajaran

yang disesuaikan

dengan keperluan

pelajar

(personalised

learning)

KPI 1: Bilangan

siswazah

lulusan IPT

menceburi

bidang

perniagaan

selepas tamat

pengajian.

KPI 2: Peratus

pelajar ijazah

pertama

dan

diploma

sepenuh masa

(tidak termasuk

pelajar Pasca

Siswazah) yang

mendapat

pendedahan

melalui

program/ aktiviti

keusahawanan

berstruktur.