

68
PERINCIAN KERANGKA PENGURUSAN UPNM –
PUSAT PEMBANGUNAN KEUSAHAWANAN DAN INOVASI
NAIB
CANSELOR
PUSAT
PEMBANGUNAN
KEUSAHAWAN
DAN INOVASI
FUNGSI
PROSES
PIAWAIAN
KPI
1.
Membudayakan
pelajar
melalui
pendedahan
keusahawanan
bagi
memilih
bidang
keusahawanan
sebagai
kerjaya
pilihan atau kerjaya
utama
selepas
bergraduasi.
2.
Membantu pelajar
mendapatkan
pengetahuan dan
pengalaman
di
dalam
bidang
keusahawanan
3.
Menyediakan
prasarana di dalam
kampus
dan
bantuan
modal
pusingan kepada
pelajar
bagi
membantu pelajar
menjalankan aktiviti
keusahawanan.
4.
Mengurus
dan
mengkoordinasikan
pembangunan
keusahawanan
pelajar di universiti
secara terancang
dan menyeluruh.
5.
Menggalakkan
aktiviti
keusahawanan
dalam
kalangan
pelajar dikampus.
Penyebaran ilmu
dan
amalan
keusahawanan
yang inovatif serta
pembentukan
generasi
muda
khususnya
graduan
usahawan yang
kompetitif
dan
berkualiti.
Menyediakan
perkhidmatan
sokongan
keusahawanan
seperti bimbingan
atau kaunseling
perniagaan,
maklumat
perniagaan dan
pembudayaan
keusahawanan
yang diperlukan
oleh usahawan.
Menyumbang
kepada
proses
mewujudkan
usahawan
dan
pembangunan
bakat
dan
kemahiran.
Mewujudkan
perusahaan kecil
dan
sederhana
dalam
sektor
perniagaan,
sebagai
sebahagian
daripada strategi
untuk
menjana
usahawan yang
akan
menyumbang
sebagai
sebahagian
daripada
pendapatan
kepada universiti.
Pelan
Pembangunan
Pendidikan
Malaysia (PPPM
(Pendidikan
Tinggi).
Lonjakan 1:
Graduan Holistik,
Berciri
Keusahawanan
dan Seimbang.
Matlamat
Menambah baik
pengalaman
pembelajaran
pelajar
dengan
memperluas
kolaborasi industri
dalam merangka
kurikulum
dan
melaksanakan
program
akademik;
meningkatkan
pembelajaran
berasaskan
pengalaman dan
pembelajaran
berasaskan
perkhidmatan
untuk
membangunkan
kemahiran yang
sesuai
untuk
abad ke-21,
memanfaatkan
penggunaan
teknologi untuk
meningkatkan
pembelajaran
yang disesuaikan
dengan keperluan
pelajar
(personalised
learning)
KPI 1: Bilangan
siswazah
lulusan IPT
menceburi
bidang
perniagaan
selepas tamat
pengajian.
KPI 2: Peratus
pelajar ijazah
pertama
dan
diploma
sepenuh masa
(tidak termasuk
pelajar Pasca
Siswazah) yang
mendapat
pendedahan
melalui
program/ aktiviti
keusahawanan
berstruktur.